Promoting fair trade: European Union tariff barriers to exports of Ecuadorian crafts (Original)
Keywords:
tariff barriers; fair Trade; exports; handicrafts; economic development.Abstract
The present study aims to analyze the tariff barriers imposed by the European Union on handicraft exports from the Valle de los Chillos in Ecuador, using a mixed approach that combines qualitative and quantitative methods. The methodology included the multicriteria methodology (SMI), surveys, interviews, expert criteria, and triangulation, with a sample of 27 participants. The results provide a clear insight into the relevant variables that could influence the marketing of handicrafts in the study context. These variables include destination price costs, costs associated with international transportation, logistics development index, and corruption perception index. The importance of considering these findings when designing marketing and promotion strategies for Ecuadorian handicrafts in EU countries is emphasized. The research makes a significant contribution to the field by providing a deeper understanding of tariff barriers and their implications for handicraft producers in the Valle de los Chillos. Furthermore, it suggests specific ways to address these challenges and capitalize on market opportunities in the European Union, potentially benefiting the Ecuadorian handicraft industry and the local economy overall.
Downloads
References
Álvarez, J. G., & García, E. C. (2024). El principio de capacidad contributiva en el Régimen Simplificado para Emprendedores y Negocios Populares (Revisión). Roca. Revista científico-Educacional de la Provincia Granma, 20(3), 359-381. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4497
Andrade, P. L., & Meza, A. D. (2017). Acuerdo comercial entre Ecuador y la Unión Europea: El caso del sector bananero ecuatoriano. Revista Espacios, 38(58). https://ww.revistaespacios.com/a17v38n58/17385826.html
Bermeo Calle, M. L., & Vivar Salas, A. C. (2005). Estudio de trámites y procedimiento para incursionar en el mercado internacional europeo aplicado a la sociedad ARTFI: Artesanías finas [bachelorThesis, Universidad del Azuay]. http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/1126
Chávez, J. A., & Yacelga, S. M. (2019). Análisis del impacto de las exportaciones del sector artesanal textil del cantón Otavalo en el crecimiento económico del Ecuador, período 2013-2017 [Tesis Doctoral]. Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra. https://repositorio.puce.edu.ec/handle/123456789/40118
Código orgánico de la producción comercio e inversión (2023). https://www.aduana.gob.ec/gacnorm/data/CODIGO-ORGANICO-DE-LA-PRODUCCIONCOMERCIO-E-INVERSIONES.pdf
Díaz, I., De La Cruz, A., & Luna, M. (2020). Limitantes para el desarrollo de las pequeñas y medianas empresas en Ecuador. (Original). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 16(1), 1302-1316. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1969
Gaitán, C. E. L., Gómez, A. A. G., & Mendoza, N. H. (2021). Análisis del acuerdo de asociación entre México y la Unión Europea y su impacto en la exportación de flores de 2001 a 2018. Revista de Geografía Agrícola, 66, Article 66. https://doi.org/10.5154/r.rga.2021.66.08
Jaime, L. P. M., Ramírez, M. L. V., Ponce, G. I. A., & Huanca, O. A. C. (2019). El comercio justo como alternativa para desarrollar estrategias en beneficio de los productores. Dominio de las Ciencias, 5(3), 589-602. https://doi.org/10.23857/dc.v5i3.954
Ministerio de Comercio Exterior e Inversiones. (2018). Ministerio de Comercio Exterior e Inversiones. https://www.comercioexteriior.gob.ec/acuerdos_comerciales-3. https://www.produccion.gob.ec
Molina, E. S. M., & Ordóñez, L. B. T. (2024). Consecuencias en Latinoamérica de la aplicación de obstáculos técnicos a las importaciones. INNOVA Research Journal, 9(1), 52-71. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9263256
Perugachi, L., & Sotomayor, E. (2019). Análisis de la comercialización de Artesanías de San Antonio y su impacto en el mercado internacional. Recinatur International Journal of Applied Sciences, Nature and Tourism, 1(2), 44-55. https://revistasojs.utn.edu.ec/index.php/recinatur/article/view/391
Rojas, J. J., Cano, J. A., & Campo, E. A. (2018). Metodología para la Selección de Mercados Internacionales: Un Análisis de Caso para la Exportación de Bebidas Carbonatadas. Revista Dirección y Organización, 66, 5-16. https://doi.org/DOI:10.37610/dyo.v0i66.532
Romero, R., Guime, J. S., & Espinoza, L. R. (2022). Análisis de las restricciones arancelarias en el sector automotriz ecuatoriano, 2010-2017. Revista Nacional de Administración, 13(1), e2675.
https://doi.org/10.22458/rna.v13i1.2675
Sidorenko, T. (2020). El acuerdo comercial entre la Unión Europea y el Mercosur como medio de promoción de los negocios nacionales. Iberoamerica, 2, 50-55. https://iberoamericajournal.ru/sites/default/files/2020/2/sidorenko_3.pdf
Vasileva, V., & Reynaud, D. (2021). Políticas públicas sobre comercio justo. Comercio justo, 25-26. https://comerciojusto.org/wp-content/uploads/2022/03/public-policies-report-SP-FINAL.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.