Project based learning impact on the development of professional skills (Original).

Authors

Keywords:

creativity; critical thinking; professional skills; collaborative methodology.

Abstract

Project Based Learning is an educational strategy that focuses on problem solving and the practical application of knowledge. Its importance lies in its ability to develop professional skills relevant to today's world of work. The main objective lies in providing students with meaningful experiences that allow them to acquire in-depth knowledge and practical skills through real or simulated projects. The research used an applied-purpose methodology, with the purpose of generating practical knowledge that contributes to improving educational practice in professionals, it was classified as an exploratory and descriptive study, scientific research methods were used at the theoretical, empirical and mathematical statistician, which involved collaboration between students and teachers. The results obtained were significant, as the students developed a deeper understanding of the concepts by applying them in real contexts, improved their ability to manage projects, solve problems and work as a team, which makes them more prepared to face the challenges of the world of work. In addition, they encouraged autonomy and responsibility by taking an active role in their own learning. In conclusion, Project Based Learning is an effective educational strategy for the development of professional skills. By providing students with meaningful, Handson experiences, it prepares them to succeed in diverse and dynamic work environments, where the ability to problem-solve, work as a team, and communicate effectively are critical.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Liliam Rosalía Sánchez Choez, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Ecuador.

    Magister en Enseñanza del Idioma inglés. Ingeniera en Ecoturismo. Universidad Estatal del Sur de Manabí. Ecuador.

  • Jonás Sneider Calle García, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Ecuador.

    Magister en Gerencia Educativa. Licenciado en Ciencias de la Educación. Universidad Estatal del Sur de Manabí. Ecuador.

References

Ávila Cruz, C. A., & Maldonado Zuñiga, K. (2022). Nuevas tendencias tecnológicas. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(3), 67-77. https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/483

Delgado, F.; Alarcón, L. (2022). Aprendizaje basado en proyecto y su aplicación para el desarrollo de habilidades para la vida. Revista Científica Mundo Recursivo, 5(2), 128-148. https://www.atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/88

García, Valcárcel, A.; Basilotta, V. & López, C. (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de primaria y secundaria. Comunicar, (42), 65-74. https://doi.org/10.3916/C42-2014-06

Hung, W. (2008). The 9 step problem design process for problem based learning: Application of the 3C3R model. Educational Research Review, 4(2), 118-141. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2008.12.001

Maldonado Zuñiga, K., Caicedo Plúa, C. R., Campozano Pilay, Y. H., & Murillo Quimiz, L. R. (2023). Las tecnologías y su aplicación en el proceso educativo en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 16(3), 22-35. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1314

Maldonado Zuñiga, K., Vera Velázquez, R., Ponce Delgado, L. M., & Tóala Arias, F. J. (2020). Software educativo y su importancia en el proceso enseñanza-aprendizaje: software educativo y su importancia. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 4(1), 123-130. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v4.n1.2020.211

Mergendoller, J. R., Maxwell, N. L. & Bellisimo, Y. (2006). The effectiveness of problembased instruction: A comparative study of instructional methods and student characteristics. The Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 1(2), 49-69. https://doi.org/10.7771/1541-5015.1026

Peña Reyes, K., Sanz Hidalgo, L. del C., & Góngora Suarez, G. (2023). La profesionalización pedagógica en la formación inicial del maestro primario: integración efectiva de las TIC. Journal TechInnovation, 2(2), 22–33. https://revistas.unesum.edu.ec/JTI/index.php/JTI/article/view/48

Pérez Muñoz, F.J., & Carballosa González, A. M. (2018). Superación de docentes en el aprendizaje basado en proyectos vinculados a problemas del contexto social. Universidad y Sociedad, 10(5), 357-365. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202018000500357&lng=es

Toledo, P., & Sánchez, J. (2018). Aprendizaje Basado en Proyectos: Una Experiencia Universitaria. Profesorado, 22(2),487- 488. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7733

Tubay Soledispa, A. S., Peñafiel Loor, J., & García Rodríguez, R. (2023). Estrategias de enseñanza y aplicación de las tecnologías en el aprendizaje del patrimonio cultural en la educación artística. Journal TechInnovation, 2(2), 79–88. https://revistas.unesum.edu.ec/JTI/index.php/JTI/article/view/55

Velazquez, R. V., Maldonado Zúñiga, K., Castro Piguave, C., & Batista Garcet, Y. (2023). Metodología del aprendizaje basado en problemas como una herramienta para el logro del proceso de enseñanza- aprendizaje.: Problem-based learning methodology. Revista Científica Sinapsis, 23(1). https://revistas.itsup.edu.ec/index.php/sinapsis/article/view/464

Yánez Taco, D. J., Salvatierra Moreira, J. L., Estrada Chango, X. A., Paredes Mancheno, W. R., & Montiel Zumba, S. I. M. Z. (2023). Beneficios del Aprendizaje basado en Proyectos en el Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de Estudiantes con NEE. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 3978-3996. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8006

Zavala Baque, D. L., Pibaque-Pionce, M. S., & García Rodríguez, R. (2023). Aprendizaje desarrollador y aplicación de las TIC como fundamento didáctico en las matemáticas nivel básico. Journal TechInnovation, 2(2), 44–53. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/8006

Published

2024-03-29

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Project based learning impact on the development of professional skills (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 20(3), 164-181. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4470