Educational robotics to develop soft skills in higher education students through technological projects (Original).
Keywords:
educational robotics; industry 4.0; teaching strategies; soft skill.Abstract
This article presents proposals for teaching-learning strategies applicable in the educational field to facilitate the training of students in the area ofinformation and communication technology engineering training in the subject of Robotics, although not exclusively limited to them. The theoretical approach of this study includes the analysis of large-scale trends, industry 4.0 requirements and business demands, establishing connections with higher-level graduation profiles. The main objective is to evaluate the preparation of students to face future challenges, determining whether they have the competencies and soft skills necessary for information management, communication and teamwork, as well as related skills, such as analysis, synthesis, oral and written expression, and leadership, among others. Once these skills have been identified in the graduation profiles of engineering majors, specific teaching strategies are proposed to encourage their development, such as reading and problem-based learning.
Downloads
References
Banco Mundial de Desarrollo. Resumen-Brechas-y-Barreras-para-las-Mujeres. (2020). [Archivo PDF]. https://documents1.worldbank.org/curated/en/328641612339913207/pdf/Resumen-Brechas-y-Barreras-para-las-Mujeres.pdf
Barrera Lombana, N. (2015). Uso de la robótica educativa como estrategia didáctica en el aula. Revista Praxis & Saber, 6(11), 215–234. https://0-doi-org.biblioteca-ils.tec.mx/10.19053/22160159.3582
Bello, A. (2020). Las mujeres en ciencias, tecnología, ingeniería y matemáticas en América Latina y el Caribe. ©ONU Mujeres, Entidad de Naciones Unidas para la Igualdad de Género y el Empoderamiento de las Mujeres. https://lac.unwomen.org/sites/default/files/Field%20Office%20Americas/Documentos/Publicaciones/2020/09/Mujeres%20en%20STEM%20ONU%20Mujeres%20Unesco%20SP32922.pdf?ref=blog.pulsoescolar.cl
Botero, J. (2018). Educación STEM. Introducción a una nueva forma de enseñar y Aprender. Colombia: STEM Education.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica de Argentina. https://fapyd.unr.edu.ar/wp-content/uploads/2015/09/Carlino-leer-escribir-y-aprender.-Intro.pdf
Ynzunza-Cortés, C. B., Izar-Landeta, J. M., Bocarando- Chacón, J. G., Aguilar-Pereyra, F. y Larios-Osorio, M. (2017). El entorno de la industria 4.0: implicaciones y perspectivas futuras. ConCiencia Tecnológica, (54), 33-45. https://www.redalyc.org/articuloid=94454631006
Chancay Merchán, M. Y., Tóala Zambrano, M. M., Ortiz Hernández, M. M., & Mero Lino, E. A. (2022). La robótica y sus avances en la medicina. Journal TechInnovation, 1(1), 75–82. https://doi.org/10.47230/Journal.TechInnovation.v1.n1.2022
Díaz Barriga, A. (2006). Aprendizaje basado en problemas. De la teoría a la práctica. Perfiles educativos, 28(3), 124-127. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0185-26982006000100007
Flores Guerrero, D. (2016). La importancia e impacto de la lectura, redacción y pensamiento crítico en la educación superior. Zona Próxima, (24), 128-135. http://dx.doi.org/10.14482/zp.24.8727
Moreno, J.E. y Marcaccio, A. (2014). Perfiles profesionales y valores relativos al trabajo. Ciencias Psicológicas, 8(2), 129-138. http://www.scielo.edu.uy/pdf/cp/v8n2/v8n2a03.pdf
Núñez, J. E., Ávila-Palet, S. L. Olivares-Olivares, S. L. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas. RIES, Revista Iberoamericana de Educación Superior, 8(23), 84-103. http://www.redalyc.org/pdf/2991/ 299152904005.pdf
Serna, E. y Serna, A. (2017). Complejidad y Pensamiento Complejo para innovar los procesos formativos en ingeniería. Sistemas Cibernética e Informática, 14(1), 48-55. https://www.iiisci.org/Journal/riSCI/FullText.asp?var=&id=CB176YI17
System Integration of industria 4.0, (2018). Una nueva mirada a la Industria 4.0 para la fabricación http://www.masingenieros.com/portfolio/el-nuevo-reto- la-industria-4-0/
Torres. A, (2013). El pensamiento complejo y educación. http://edgarmorinmultiversidad.org/ index.php/blog/35-educacion/387-pensamiento-complejo- y-educacion.html
Valencia, A. (2011 del 3 al 5 de agosto). Enseñanza del emprendimiento en las facultades de ingeniería. 9th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology, (1-9), Medellín, Colombia. https://laccei.org/LACCEI2011-Medellin/RefereedPapers/EE140_Valencia.pdf
Valle Flores, A.(2011). Nuevos contenidos del trabajo y formas de empleo profesional en el sector moderno de las economías desarrolladas. Perfiles educativos, 23, 129-138. https://www.redalyc.org/pdf/132/13221258017.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.