Contextualized university training in agroecology and adaptation to climate change, models and strategies (Original)
Keywords:
agroecology; climate change; contextualized teaching; on-site learningAbstract
Currently, higher education faces challenges that influence the achievement of its social mission, focused on raising the quality of education and the comprehensive training of future professionals, especially those responsible for consciously executing agronomic tasks. for the protection and conservation of the environment and adaptation to climate change. The objective of the study was to analyze the results of the application of strategies, methods and instruments that support contextualized teaching-learning in the Agroecology subject of the Technical University of Cotopaxi, La Maná extension. The study used a descriptive quantitative design approach and the development of the subject was supported by the Emancipatory Pedagogical Model, which promotes inclusion and social commitment. The sample was made up of 50 students, using the questionnaire as a tool. The high level of student satisfaction with the quality of the training and its contribution to satisfying the urgent need to promote a new agricultural paradigm that ensures sufficient healthy and accessible food for the growing world population, with the appropriate and rational use of resources and within a climate change scenario. The impact of teaching-learning strategies such as graphic organizers, collaborative analysis of real data and, to a lesser extent, the case-based and project methods is recognized; as well as rubrics and checklists as evaluation instruments and their contribution to the development of the metacognitive process.
Downloads
References
Barell, J. (2015). El aprendizaje basado en problemas: Un enfoque investigativo. Manantial. https://serviciosaesev.files.wordpress.com/2016/02/293316379-el-aprendizaje-basado-en-problemas-john-barell.pdf
Barrera Olivares, A. A. (2023). Estrategias agroecológicas: Educación Ambiental y adaptabilidad al Cambio Climático en la Vereda Pan de Azúcar, Municipio de Pacho (Cundinamarca, Colombia) Universidad Nacional de Colombia]. Bogotá D.C. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/5802/Barrera_Andres_2023.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Campos-Gutierrez, J., Placencia-Medina, M., Silva-Valencia, J. y Zambrano, M. E. M. (2021). Perspectiva docente-estudiante sobre estrategias de enseñanza y habilidades pedagógicas constructivistas en programas de maestrías de una universidad pública peruana. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 21(3), 517-527. https://doi.org/10.25176/RFMH.v21i3.3775
Chávez Caiza, J. y Burbano Rodríguez, R. (2021). Cambio climático y sistemas de producción agroecológico, orgánico y convencional en los cantones Cayambe y Pedro Moncayo. Letras Verdes - Revista Latinoamericana de Estudios Socioambientales(29), 149-166. https://doi.org/10.17141/letrasverdes.29.2021.4751
Díaz, W. (2016). Formación del profesorado universitario, evaluación de la actividad docente, recursos y promoción profesional. Estudios Pedagógicos, 42(1), 65-85. https://www.scielo.cl/pdf/estped/v42n1/art05.pdf
Dussi, M., Flores, L. y Barrionuevo, M. (2014). Agroecología y educación: Multidimensión en la comprensión de sistemas complejos en patagonia. XVII Jornadas Nacionales de Extensión Rural y IX del Mercosur, Región Patagonia, Argentina.
Fagundes, E. M. (2022). La pedagogía de la alternancia en la educación del campo: un estudio de caso en el curso de técnico en agroecología de la Casa Familiar Rural Vitor Mariano de Castro, Pitanga, Paraná-Brasil (2016-2018) Universidad Nacional de La Plata]. Pitanga, Paraná - Brasil. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.2224/te.2224.pdf
Garnica, Y. L. y Mesa, D. C. (2022). Aporte de la competencia científica de indagación al aprendizaje de la agroecología en un contexto rural Universidad Autónoma de Manizales]. Ecuador. https://core.ac.uk/download/pdf/556225840.pdf
Hernández, M., Terry, C., Almoguea, M. y Terrero, W. (2019). El enfoque agroecológico en la organización de la práctica laboral investigativa del 4to año de Ingeniería Agrónoma. Revista Científica Agroecosistemas, 7(1), 140-145. https://aes.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/258/283
Hortigüela, D., Ausín, V., Delgado, V. y Abella, V. (2017). Análisis de la importancia de los criterios de evaluación y el reconocimiento académico docente universitario como indicadores de la calidad educativa en España. Revista de la Educación Superior, 46(181), 75-87. https://doi.org//10.1016/j.resu.2016.10.002
Hurtado-Palomino, A., Merma-Valverde, W., Ccorisapra-Quintana, F. d. M., Lazo-Cerón, Y. y Boza-Salas, K. (2021). Estrategias de enseñanza docente en la satisfacción académica de los estudiantes universitarios. Comuni@ccion, 12(3), 217-228. https://doi.org/10.33595/2226-1478.12.3.559
Kgosikoma, K. R., Lekota, P. y Kgosikoma, O. E. (2018). Agro-pastoralists’ determinants of adaptation to climate change. International Journal of Climate Change Strategies and Management, 10(3), 488-500. https://doi.org/10.1108/IJCCSM-02-2017-0039
Martínez-Vega, P. y Carracedo-González, C. J. (2021). Sistema de acciones formativas agroecológicas sustentables para la formación de los trabajadores agrícolas en los organopónicos del municipio Santiago de Cuba, Cuba. Ciencia en su PC, 1(4), 62-76. https://www.redalyc.org/journal/1813/181371071015/181371071015.pdf
Moreno, J. L. (2016). Educar en agroecología en el contexto de la educación superior. Una invitación a la reflexión. Agroecología, 11(1), 63-74. https://revistas.um.es/agroecologia/article/view/329641/228621
Naciones Unidas. (2021). ¿Qué es el cambio climático? | Naciones Unidas. Retrieved 10-4-2023 from https://www.un.org/es/climatechange/what-is-climate-change
Núñez Rodríguez, J. (2021). Educación para el cambio climático: ¿Por qué formar para afrontar la incertidumbre, vulnerabilidad y complejidad ambiental? Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-12. https://doi.org//10.15359/ree.25-2.28
Parrales Mero, F. R. (2022). Metodologías activas para la promoción del aprendizaje significativo en la enseñanza de la asignatura Biología Universidad Estatal del Sur de Manabí]. Jipijapa, Ecuador. http://repositorio.unesum.edu.ec/bitstream/53000/5044/1/Parrales%20Mero%20F%c3%a9lix%20Ram%c3%b3n.pdf
Prevención y Control Integrados de la Contaminación. (2014). Cambio climático 2014: Informe de síntesis. Contribución de los Grupos de trabajo I, II y III al Quinto Informe de Evaluación del Grupo Intergubernamental de Expertos sobre el Cambio Climático In Quinto informe de evaluación (pp. 157). Ginebra, Suiza: Naciones Unidas. Panel Intergubernamental de Cambio Climático https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/SYR_AR5_FINAL_full_es.pdf.
Prevención y Control Integrados de la Contaminación. (2019). Climate Change and Land: An IPCC Special Report on Climate Change, Desertification, Land Degradation, Sus-tainable Land Management, Food Security, and Greenhouse Gas Fluxes in Terrestrial Ecosystems. In. Ginebra, Suiza: Naciones Unidas. Panel Intergubernamental de Cambio Climático https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2019/08/4.-SPM_Approved_Microsite_FINAL.pdf.
Prevención y Control Integrados de la Contaminación. (2022). Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. In. Ginebra, Suiza: Naciones Unidas. Panel Intergubernamental de Cambio Climático https://digitallibrary.un.org/record/3959155/files/IPCC_AR6_WGII_FinalDraft_FullReport.pdf?ln=es.
Rivera, J. (2004). El aprendizaje significativo y la evaluación de los aprendizajes. Revista de investigación educativa, 8(14), 47-52. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7098/6272
Roa Torres, O. A. (2020). Investigación Académica: Experiencia de un estudiante del programa Administración de Empresas Agropecuarias en proyectos de investigación, eventos especializados de divulgación científica y publicaciones académicas en el CAU Neiva Universidad Santo Tomás]. Colombia. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/31310/2020omarroa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rodríguez, E., Sánchez, J. V. y Viamonte, J. (2015). El proceso de formación investigativa del ingeniero agrónomo en función de la solución de problemas profesionales. Educación y sociedad, 13(2), 41-49. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8329138
Sepúlveda, X. S. M., Ferreira, M. A. T., Milhomem, A. P. A. S., Fenner, A., Corrêa, V. d. S., Knierim, G. S. y Barros, N. F. (2022). Chácara Bindu, uma experiência de agroecologia, conservação produtiva, educação e saúde. Saúde em Debate, 46(2), 518-526. https://www.scielo.br/j/sdeb/a/6yJTd3xsynj8cG3mmfT3hrR/?format=pdf&lang=pt
Tacca, H., Tacca, A. y Cuarez, R. (2020). Inteligencia emocional del docente y satisfacción académica del estudiante universitario. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(1), 1-16. http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v14n1/2223-2516-ridu-14-01-e1085.pdf
Velázquez, R. V., Piguave, C. C., Valdés, I. E. y Zúñiga, K. M. (2020). Metodologías de enseñanza-aprendizaje constructivista aplicadas a la educación superior. Revista Científica Sinapsis, 3(18). https://doi.org/10.37117/s.v3i18.399