Students with Academic Talent in the Rural Territory: properly visible? (Original).
Keywords:
rural education; gifted education; talented; educational equityAbstract
There are still few publications regarding gifted education and talent development in boys and girls in rural areas. Considering that talent emerges to the extent that educational and socio-affective needs are recognized and met, development processes adequately mediated by positive environmental catalysts, the person shows motivation and willingness to improve skills, the need arises to carry out a study to learn about the characteristics of gifted rural students who participate in an enrichment program, as well as their differences from urban students. This descriptive and exploratory study shows no significant differences between urban and rural students in motivation, attendance, or learning achievements in the pandemic period. The conditions of inequality, such as economic, geographical and social disadvantages (such as connectivity) affect the higher dropout rate of the rural population, in relation to urban students. The results allow stressing the stereotypes about talented schoolchildren, and invite to make visible the educational inequities and to promote policies that help to prevent them.
Downloads
References
Armijo-Cabrera, M. (2018). Deconstruyendo la noción de inclusión: un análisis de investigaciones, políticas y prácticas en educación. Revista Electrónica Educare, 22(3), 151-176. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.17
Auces, M. R. (2019). Narrativas e historias del medio rural: Procesos de Inclusión y Formación Docente. Qartuppi.
Azano, A., Callahan, C., Brodersen, A., & Caughey, M. (2017). Responding to the challenges of gifted education in rural communities. Global Education Review, 4(1), 62-77.
Azoulay, P., & Jones, B. (2020). Beat COVID-19 through innovation. Science, 368(6491), 553-554. https://doi.org/10.1126/science.abc5792
Beltrán, J., & Pérez, S. (2018). Factores que dificultan la relación educativa entre la educación escolar y el saber y conocimiento mapuche. Diálogo Andino, (57), 9-20. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812018000300009
Bralic, S., & Romagnoli, C. (2000). Niños y jóvenes con talentos. Una educación de calidad para todos. Dolmen Ediciones.
Casassus, J. (2003). La escuela y la (des)igualdad. Lom Ediciones.
Dai, D. Y. (2017). Envisioning a new foundation for gifted education: Evolving complexity theory (ECT) of talent development. Gifted Child Quarterly, 61(3), 172–182. https://doi.org/10.1177/0016986217701837
Díaz, R., Osses, S., & Muñoz, S. (2016). Factores e interacciones del proceso de enseñanza-aprendizaje en contextos rurales de la Araucanía, Chile. Estudios Pedagógicos, 42(3), 111-128. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400006
Donate, N., & Borges, A. (2018). La influencia de la clase social en la identificación e intervención del alumnado de altas capacidades. Revista talento, inteligencia y creatividad, 4(8), 3-14. http://www.talincrea.cucs.udg.mx//sites/default/files/adjuntos/04_08/04_influencia.pdf
Gagné, F. (2018). Academic talent development: Theory and best practices. En S. I. Pfeiffer, E. Shaunessy-Dedrick, & M. Foley-Nicpon (Eds.), APA Handbook of Giftedness and Talent (pp. 163-183). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000038-011
García-Cepero, M. C., & Proestakis, A. (2010). Perspectivas de atención a los estudiantes con talento académico. En Talentos en el Bicentenario. Educación para el desarrollo para estudiantes sobresalientes (pp. 37-46). Emelnor Impresores.
Gardner, H. (2016). Estructuras de la mente: la teoría de las inteligencias múltiples. Fondo de Cultura Económica.
Gudenschwager, H. (2023). Memoria 18 años 2004-2022 PROENTA UFRO. Ediciones UFRO.
Guirado, A. (2015). ¿Qué sabemos de las altas capacidades?: Preguntas, respuestas y propuestas para la escuela y la familia. Graó.
Hetz, M. (2009). Construcción de una escala de motivación para niños y niñas de segundo ciclo básico [Tesis de maestría, Universidad de La Frontera].
Martínez, M., & Guirado, A. (Coords). (2012). Altas capacidades intelectuales: pautas de actuación, orientación, intervención y evaluación en el periodo escolar. Graó.
Ministerio de Educación de Chile. (2010, 23 de junio). Decreto 258. Modifica decreto nº 230 de 2007, que establece normas que regulan el programa de promoción de talentos en escuelas y liceos ministerio de educación.
Ministerio de Educación de Chile. (2018). Estadísticas de la educación. https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2019/11/ANUARIO-2018-PDF-WEB-FINALr.pdf
Ministerio de Educación de Chile. (2022). Directorio de Establecimientos Educacionales [Directorio oficial EE 2022]. https://datosabiertos.mineduc.cl/directorio-de-establecimientos-educacionales
Renzulli, J., Reis, S., & Tourón, J. (2021). El modelo de enriquecimiento para toda la escuela: una guía práctica para el desarrollo del talento. Unir Editorial.
Williamson, G., & Gudenschwager, H. (2021). Educación rural: los Programas MECE RURAL y PROENTA-UFRO. En: Reflexiones para los tiempos actuales: Repensando la educación rural, reflexiones y aportes dentro del territorio chileno (pp.107-144). Universidad de Los Lagos.
Wood, S., & Peterson, J. (2018). Counseling Gifted Students: A Guide for School Counselors. Springer Publishing Company.