Body, territory and teaching: the case of a rural elementary school in Mexico City (Original).

Authors

Keywords:

Feminist participatory action research; fair and situated sex education; territorialized socio-educational practices; learning progressions; pedagogies of care

Abstract

This paper presents the systematization of a feminist Participatory Action Research experience carried out within the framework of the university extension project "Flower our school on its land" that takes place in public primary schools located in rural territory and conservation land in the south west. From Mexico City. Specifically, the process of designing and implementing a workshop addressed to the teaching group of the "Catalina Cardona Nava" elementary school located in the town of San Nicolás Totolapan is addressed. This workshop had the purpose of building a space for reflection, within the framework of a proposal to raise awareness about the importance of a fair and situated gendered education, around the labor and educational effects generated by the gender, race and class prescriptions derived from of a certain hegemonic identity referent that defines the curriculum and the teaching practice of Mexican basic education. It was designed jointly with students of Pedagogy through a methodology called "Learning Progressions". Given the heterogeneous composition of the teaching community and their conception of the educational center in which they work as a "school of passage", there is the relevance of promoting processes through which the teachers who work in these territories are conceived as subjects of the right to care, given the relevance of its role in the construction of socio-ecological and educational justice, and underscores the relevance of promoting comprehensive university education

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cora Jiménez Narcia, UNAM. Ciudad de México, México.

    Doctora en Pedagogía. Profesora Tiempo Completo. Facultad de Filosofía y Letras, UNAM. Ciudad de México, México.

References

Ameglio, P. (2019). Paz desobediente: no-cooperación hacia las órdenes inhumanas. Polisemia, 14(26), 1-26. http://dx.doi.org/10.26620/uniminuto.polisemia.14.26.2018.1-26
Civera, A. (2008). La escuela como opción de vida. La formación de maestros normalistas rurales en México, 1921-1945. Colegio Mexiquense.
Correa, C., & Barrios, O. (2019). Sujetos políticos: una mirada desde el enfoque psicosocial. Argumentos. Estudios críticos de la sociedad, (87), 81-98. https://argumentosojs.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1032
Denzin, N., & Lincoln, Y. (2005). The SAGE Handbook of Qualitative Research. Sage.
Freire, P. (1971). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.
Gallardo, A. L. (2018) . El referente identitario del currículum de la educación básica mexicana: causas y consecuencias de la injusticia curricular. Educação Unisinos, 22(1), 74-82. doi: 10.4013/edu.2018.221.08
Hooks, B. (1994). Teaching to Transgress. Education as the Practice of Freedom. Routledge.
Grosso, B. (coord.). (2021). Conversar la escuela. Complicidades Pedagógicas para otra ternura. Chirimbote.
Jara, O. H. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano.
Morgade, G. (2011). Toda educación es sexual. Hacia una educación sexuada justa. La Crujía.
Piñones, P. (2012). Comunidad educativa. Redes de equidad y materiales de apoyo [CD-ROM. Seminario internacional Equidad de género y no violencia en educación básica]. México.
Ramírez-Ramírez, L., & Martínez-Chaparro, A. M. (2015). Perspectivas para la intervención psicosocial (Documento de docencia No. 11). Universidad Cooperativa de Colombia.
Rivero, E. (2021). Nuevos sentidos de la convivencia en la escuela: sistematización de una experiencia de investigación acción participativa con docentes. Revista Latinoamericana Estudios de la Paz y el Conflicto, 3(5), 87-104. https://doi.org/10.5377/rlpc.v3i5.12649
Sandoval, J., Mendoza, R., Cabrera, F., Patraca, M., Martínez, P., & Pérez, M. (2022). Aprendizaje situado para la sustentabilidad a partir de historias locales sobre preocupaciones, conocimientos y prácticas socio-ecológicas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(94), 999-1005.
Tommasino, H., & Pérez, M. (2022). La investigación participativa: sus aportes a la extensión crítica. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 7(1). DOI: https://doi.org/10.48162/rev.36.044
Tommasino, H., & Rodríguez, N. (2010). Tres tesis básicas sobre extensión y prácticas integrales en la Universidad de la República, bases y fundamentos. Comisión Sectorial de Extensión y Actividades en el Medio, Cuadernos de Extensión No. 1.

Published

2023-09-20

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Body, territory and teaching: the case of a rural elementary school in Mexico City (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(4), 20-43. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4096