Child labor and academic performance in children of an educational unit in Ecuador (Original).
Abstract
The present work arises as a response to a problem that is becoming more and more notable in the Educational System of Ecuador, particularly at Juan León Mera Educational Unit, where the economic and social crisis affects children's homes, forcing them to work prematurely; to a great extent, this is a problem that directly affects dysfunctional homes with low schooling. The objective of the research is to assess the incidence of child labor on the academic performance of third year students of the Middle Basic Education of the aforementioned educational unit. Observation, interviews and surveys were used for data collection. The results obtained are of great importance in order to establish the criteria to elaborate a system of psycho-pedagogical strategies aimed at improving the students' academic performance.
Downloads
References
Albán, J y Calero, J. (2017). El rendimiento académico: aproximación necesaria a un problema pedagógico actual. Conrado, 13(58), 213-220. https://conrado.ucf.edu.cu
Alvarado, C. (2014). Percepción del Trabajo Infantil Doméstico en Padres de Familia. Tesis de Posgrado). Universidad Rafael Landívar, Guatemala.
Brom, D, Gutiérrez, L. y Puente, B. (2004). Conceptos Básicos sobre Trabajo Infantil y Trabajo Infantil Doméstico. Asunción, Paraguay: Organización Internacional del Trabajo. https://www.ilo.org
Clavijo, M. (2012). El trabajo infantil y su incidencia en el rendimiento de los estudiantes del Centro Educativo de María Chicó Soto, de la parroquia Canchagua, cantón Saquisilí. Quito: U.C.E. Repositorio Digital. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/52
Convención sobre los Derechos del niño, Artículo 32, 1989.
Erazo, O. (2012) El rendimiento académico, un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades. Revista Vanguardia Psicológica Clínica Teórica y Práctica, 2(2). 144-173. https://dialnet.unirioja.es
García, M. y Magaz, A. (2014). Éxito o Fracaso Escolar, Guía Informativa, para Familias y Docentes. Editorial No Venal. https://www.logopediapsicologia.com/wp-content/uploads/guia-exito-o-fracaso-escolar.pdf
Jiménez, M. (1995). Competencia social: intervención preventiva en la escuela. Infancia y Sociedad. Revista de estudios, (24), pp. 21-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4353980
Navarro, E. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2(1) 1-15. https://www.redalyc.org/pdf/551/55110208.
Portellano, J. (1989). El fracaso escolar. España: Editorial Ciencias de la Educación. todostuslibros.com
Programa Internacional para la Erradicación del Trabajo Infantil (IPEC) (2006). https://www.social-protection.org/gimi/RessourcePDF.action;jsessionid=uqsS2ZG7BaNyXU247iX9VjBYTNBaU4LG5Vo8Fja4GGDzBwAsdLbu!-32886377?id=7297
Romero, J y Lavigne, R (2005). Dificultades en el aprendizaje: Unificación de criterios diagnósticos. Materiales para la práctica orientadora Volumen 1. https://www.uma.es/media/files/LIBRO_I.pdf
Silva M.A (2018). Diversidad y Educación: el caso del trabajo infantil. Educación y Humanismo, 20(34), 59-78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6395364