Early childhood teachers their digital competencies and perspectives today (Original)
Keywords:
skills,digital skills, teachers , early childhoodAbstract
The digital competences of early childhood teachers at present constitute an attractive topic from the educational field, at any of its educational levels. Different studies show that early childhood teachers do not have the necessary digital skills to more adequately face the emerging challenges in their profession from their work with children of the first ages, given their constant transformation, society demands from professionals permanently improve their preparation, with a view to showing a general culture, which is reflected in their professional performance; For this, professional improvement constitutes a way to achieve such purposes so that in this way educators can contribute to the integral development of children. The article aims to expose the diagnosis of the initial state of improvement of early childhood educators in digital skills, the teachers of the Future Cosmonauts children's circle were selected as a sample, how the general method was assumed the dialectical materialist and were used In addition, theoretical methods such as historical-logical analysis, analysis and synthesis, induction and deduction, hypothetical-deductive, modeling and systemic-structural functional. Among the empirical ones, the analysis of documents, the observation, the interview and the methodological triangulation technique were applied; Statistical methods, frequency distribution analysis, and indicator index calculation were also used. The diagnosis and regularities of the process of overcoming early childhood educators on digital skills were obtained as a result.
Downloads
References
competencias del siglo XXI en alumnado universitario de educación. RELIEVE, 24(1). https://ojs.uv.es/index.php/RELIEVE/article/view/12548/11933
Aveiga, VI., Rodríguez, A., Segovia, S.R.(2018). ¿Superación profesional y formación académica, conceptos iguales o diferentes? Didascalia. Didáctica y Educación, 9(3). https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/783
Barbón, OG & Añorga, J(2013). Aproximación a una concepción teórico metodológica de los procesos de profesionalización pedagógica en la educación superior. Varona. Ciencias Pedagógicas e Innovación 1(3), pp. 45-50. https://repositorio.upse.edu.ec/xmlui/bitstream/handle/46000/8338/UPSE-RCP-2013-Vol.1-No.3-005.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bernaza,G.J.,Aparicio,J.L., De la Paz, E., Torres, A. M. y Alfonso, J. E.(2020). La Educación de Posgrado ante el nuevo escenario generado por la COVID-19. Educación Médica Superior, 34(4), 18. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2718
Castañeda, L., Esteve, F. & Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la
competencia docente para el mundo digital? RED. Revista de Educación a Distancia, 56(6), pp. 2-20. https://doi.org/10.6018/red/56/6
Durán, M., Gutiérrez, I., y Prendes, M. (2016). Análisis conceptual de modelos de
competencia digital del profesorado universitario. RELATEC: Revista
Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15 (1), 97-114. Recuperado el 11
de noviembre de 2010 de https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.1.97
Duque-Bedoya, E. T. (2016). Adquisición de competencias digitales para la inclusión social Opción, 32 (9), pp. 610-630. https://www.redalyc.org/pdf/310/31048482033.pdf
García-Ávila, S. (2017). Alfabetización Digital [Digital Literacy]. Razón y Palabra, 21(3-98), pp. 66-81. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1043
Galindo, F., Ruiz, S., & Ruiz, F. (2017). Competencias digitales ante la irrupción de la Cuarta Revolución Industrial. Estudos em Comunicação, 25(1), 1-11. Recuperado de:
http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/ec/article/view/277
Iglesias, A. (2009). Enseñar por competencias. Programación y evaluación en Educación Primaria y en Educación Secundaria Obligatoria. Salamanca: Degratis Editores, S.L.
Iglesias, A. y Beltrán, F. (2012). Practicum sin fronteras: estudio de un caso de acción y reflexión intercultural y pedagógica. Teoría e Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 24, pp. 105-131. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/172303
Lévano-Francia, L., Sanchez, S., Guillén-Aparicio, P., Tello-Cabello, S., Herrera-Paico, N., Collantes-Inga, Z. (2019). Competencias digitales y educación. Propósitos y Representaciones, 7(2). https://www.researchgate.net/publication/333252732_Competencias_digitales_y_educacion
Marza, M., y Cruz, E. (2018). Gaming como instrumento educativo para una educación en competencias digitales desde los Academic Skills Centres. Revista General de Información y Documentación, 28 (2), 489-506. https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/62836
Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L., y Garro-Aburto, L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2). http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992019000200021
Santiesteban,M.M.,Licea,D.V.y Bravo A, (2020). La superación profesional expresión de la formación continua del docente en la universidad de Oriente. En retos y Claves de la Educación Continua. Edición No 7, 58