Diagnostic of the process of civic tributary formation in Basic Secundaria's pupils (Original).
Keywords:
culture, civic, tributary, pupils, formationAbstract
The present article synthesizes the diagnosis of the present-day status of the process of civic formation, with emphasis; In the process of formation of the civic tributary culture in the pupils of the Basic Urban High School Battle of Guisa; in the provinces Granma. Constitute the starting point for the real determination of the level of knowledge and preparation of the pupils on the civic tributary contents, your treatment in the educational system Cuban and his need in the context formative socioculture. You reflect a quantitative analysis and qualitative envelope the behavior of the civic tributary culture like pedagogic process, as from the utilization of various methods for the compilation and processing of the obtained data.
Downloads
References
Cortina, A. (1995) La educación del hombre y el ciudadano. Revista Iberoamericana de educación, (7), 41-64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1019483
Fonseca, O. (2021). La cultura cívica tributaria como proceso pedagógico en el nivel educativo Secundaria Básica. Revista Edusol, 21(77), 90-100, http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1729-80912021000400090
Gómez, M. (2022). La educación ciudadana como dimensión del proceso de enseñanza aprendizaje en la formación de profesionales en Cuba. Revista Conrado, 18(84), 365-370. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v18n84/1990-8644-rc-18-84-365.pdf
López, M. (2011). La educación para la ciudadanía y derechos humanos: una asignatura a orientar la convivencia. Tesis de grado. Universidad de Barcelona, España https://www.corteidh.or.cr/tablas/r38212.pdf
Martínez, M (2022). Educación, inclusión y formación para la ciudadanía mundial: racionalidad pedagógica de una relación necesaria. Revista Varela, 22(61), 18-26. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1324/2398
Peña, M. (2016). Escuela, política y ciudadanía: significados que otorgan directivos, docentes y estudiantes a la formación ciudadana en la escuela. Maestría en Educación. Universidad de Chile, Chile.
Ruano, D. (2011). Fomentan cultura tributaria en centros educacionales cubanos. https://www.radiorebelde.cu/noticia/fomentan-cultura-tributaria-centros-educacionales-cubanos-20111209/
Sáez, A. (2001). Historia de la Educación Cívica en Cuba de 1899 hasta 1989. Tesis presentada en opción al grado científico Doctor en Ciencias Pedagógicas. ISP José Martí. Camagüey.
Sarduy, M. (2016). La cultura tributaria en la sociedad cubana: un problema a resolver. Cofin Habana, 20(1), 113-125. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2073-60612016000100010
Sierra, J. (2003). Selección de Lecturas para Maestros y Profesores. La Habana: Pueblo y Educación.
Sierra, J. y Otros (2013). Compendio de trabajos de postgrado. La Habana: Pueblo y Educación.
Soria, B. (2019). Formación ciudadana activa y responsable: tarea permanente en el sistema educacional cubano. EDUMECENTRO 11(1):184-201 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000100184
Thompson, H. (2016). La educación cívica y la formación ciudadana en la educación de la personalidad. Revista EduSol, 16(54), 80-90. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475752820032 .