Evaluation of pharmacotherapeutic competences in Stomatology through objective structured clinical examination (Review).
Keywords:
clinical examination; skills training; stomatology; evaluation.Abstract
The objective of this work is to carry out an analysis on the evaluation of pharmacotherapeutic competences in stomatology through the objective structured clinical examination. The conception of the competence in the training of the undergraduate student and in particular of stomatology is presented, emphasizing Pharmacology as a basic subject in the study plans of the career. The importance of the objective structured clinical examination as a form of evaluation of pharmacotherapeutic competences is exposed. The aim of this work is to stimulate the use of evaluative tools such as the objective structured clinical examination in the training of pharmacotherapeutic competences in the stomatology student.
Downloads
References
Allende Núñez FA., Valdés-González H., Reyes-Bozo L. (2019). Propuesta de un examen clínico objetivo estructurado como evaluación final de competencias de egreso en la carrera de tecnología médica. Revista Educación Médica, 20(S2), 39-44. https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-articulo-propuesta-un-examen-clinico-objetivo-S1575181318300834?referer=buscador
Campanioni FA. (2014). Evolución de la docencia. Contribución a la historia de la estomatología cubana. La Habana: Ciencias Médicas.
Díaz Valdés, L., Pérez García, L., Calderón Mora, M., Fardales Macías, V., Valdés Quesada, Á., & Palau Rodríguez, C. (2017). Diagnóstico del proceso de evaluación de la competencia didáctica de los profesores de Estomatología. Gaceta Médica Espirituana, 19(3). http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/1433
Enríquez Clavero, José Osvaldo, González Hernández, Gonzalo, Toledo Pimentel, Bárbara, Otero Martínez, Jorge, & Corrales Álvarez, Mitdrey. (2020). Caracterización de los componentes del proceso de enseñanza aprendizaje en estomatología. Educación Médica Superior, 34(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000300011&lng=es&tlng=es.
García Peláez, Soledad Yanedy, Colunga Santos, Silvia, & Soler Herrera, Mayelín. (2020). Formación de la competencia orientación psicoeducativa en estudiantes de Estomatología. Humanidades Médicas, 20(1), 124-145. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202020000100124&lng=es&tlng=es
Harden RM, Stevenson M, Downie W, Wilson GM. Assessment of clinical competence using objetive structured examination. BMJ 1975; 1:447-51.
Legañoa Alonso, Jacqueline, Rodríguez Ramos, Sonia, Molero Porto, Viviana, Castellano Zamora, Magalis, & Souto Nápoles, Yedilma. (2016). Valoración curricular de la asignatura Atención Integral a la Familia. Humanidades Médicas, 16(2), 301-316. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000200009&lng=es&tlng=es.
Legañoa Alonso, Jacqueline, Soler Herrera, Mayelín, Souto Nápoles, Yedilma, Alonso Montes-de-Oca, Carmen, & Castellano Zamora, Magalis. (2018). Valoración del proceso docente educativo del internado de la carrera de Estomatología en Camagüey. Humanidades Médicas, 18(3), 455-468. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300455&lng=es&tlng=es.
López Vantour, Ana Caridad. (2019). Competencias profesionales específicas en la especialidad de estomatología general integral. MEDISAN, 23(6), 1035-1044. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192019000601035&lng=es&tlng=es.
Martín Reyes, Odalys, Fernández Carmenates, Neisy, García Vitar, Lourdes, & Bravo Cano, Odalys. (2019). Guía de evaluación de competencias clínicas en cuarto año de Estomatología. Humanidades Médicas, 19(3), 562-576. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202019000300562&lng=es&tlng=es.
Rivera Michelena, Natacha. (2016). Las capacidades humanas desde la perspectiva personológica del profesional competente. Educación Médica Superior, 30(4), 390-398. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000400015&lng=es&tlng=es.
Solís Solís S, Pupo Poey Y, Rodríguez Gómez A, Hernández Muñiz VS, Olivares Paizán G, López Banteurt A. (2019). Competencias y desempeño profesional desde la Educación Médica. Revista Cubana de Tecnología de la Salud. 10(1). http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1382
Véliz Martínez, Pedro Luis. (2016). La necesidad de identificar las competencias profesionales en el Sistema Nacional de Salud. Revista Cubana de Salud Pública, 42(3), 484-486. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662016000300015&lng=es&tlng=es.
Véliz Martínez, Pedro Luis, Jorna Calixto, Ana Rosa, & Berra Socarrás, Esperanza Mirella. (2016). Consideraciones sobre los enfoques, definiciones y tendencias de las competencias profesionales. Educación Médica Superior, 30(2) http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000200018&lng=es&tlng=es.