The teaching-learning process of Statistics. Conceptions and beliefs of university teachers (Original).

Authors

Keywords:

beliefs; conceptions; learning; statistics; teaching

Abstract

The objective of this article was to describe the beliefs and conceptions of a group of Statistics teachers of the University of Sancti Spíritus "José Martí Pérez" about the teaching-learning process. A descriptive level research was carried out, in a transversal way, in which two questionnaires were applied in the form of a survey: an open and a closed one with a Likert scale. The Statistics teacher was used as the unit of study, from a voluntary sample of eight teachers. In the statistical processing of the data collected, the mean and standard deviation were used. The results showed that the students present difficulties in the previous contents to face the subject, in identifying the adequate statistical technique to solve a research problem and presented a lack of commitment with their learning. The teachers expressed the need to be updated on the methods, means, organizational forms and types of evaluation most used in the teaching-learning process of Statistics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yunia Tania Pérez Medinilla, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Cuba.

    Licenciada en Educación en la especialidad de Matemática. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Auxiliar.  Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Cuba.

  • Lydia Rosa Ríos Rodríguez, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Cuba.

    Licenciada en Cibernética Matemática. Doctora en Ciencias Técnicas. Profesora Titular. Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Cuba.

  • Tomás Pascual Crespo Borges, Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas. Villa Clara, Cuba.

    Licenciado en Matemática. Doctor en Ciencias Matemáticas. Profesor Titular. Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas. Villa Clara, Cuba.

References

Arancibia, M. L., Cabero, J., y Marín, V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación Universitaria, 13(3), 89-100. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000300089
Cardoso, L. E., Castro, G., y Fernández, C. L. (2021). La Estadística en función de la investigación educativa. Reto para los profesionales de la educación. Mendive, 20(1), 270-284. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2712
Contreras, L. C. (1999). Concepciones de los profesores sobre la resolución de problemas. Universidad de Huelva.
Donoso, P., Rico, N., y Castro, E. (2016). Creencias y concepciones de profesores chilenos sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20(2), 76-97. https://doi.org/10.30827/profesorado.v20i2.10409
Friz, M., Panes, R., Salcedo, P., y Sanhueza, S. (2018). El proceso de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas. Concepciones de los futuros profesores del sur de Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 59-68. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1455
García, L., Azcárate, C., y Moreno, M. (2006). Creencias, concepciones y conocimiento profesional de profesores que enseñan cálculo diferencial a estudiantes de ciencias económicas. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 9(1), 85-116. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2096743
Gordon, S., Petocz, P., y Reid, A. (2007). Teachers’ Conceptions of Teaching Service Statistics Courses. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 1(1), 1-13. https://doi.org/10.20429/ijsotl.2007.010110
Pajares, M. F. (1992). Teachers’ Beliefs and Educational Research: Cleaning Up a Messy Construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332. https://doi.org/10.3102/00346543062003307
Pinto, J. E. (2010). Conocimiento didáctico del contenido sobre la representación de datos estadísticos: Estudios de casos con profesores de Estadística en carreras de Psicología y Educación [Tesis doctoral, Universidad de Salamanca]. https://iase-web.org/documents/dissertations/10.Sosa.pdf
Polanco, O. M. (2020). Profesionalización de la estadística en la ingeniería industrial. REDEL. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 16. http://redel.udg.co.cu
Reyes, A. S., Gutiérrez, J. V., y Rosa, L. R. (2020). Aplicación del paquete estadístico para ciencias sociales en la investigación y gestión del conocimiento. REDEL. Revista Granmense de Desarrollo Local, 16. http://redel.udg.co.cu
Toapanta-Toapanta, G. M., Pérez-Narváez, M. V., y Lema-Yungan, J. G. (2018). Las competencias para el aprendizaje de la Estadística en los estudiantes de educación superior. ROCA. Revista científico - educacional de la provincia Granma., 14(. roca@udg.co.cu
Torres, A. A., Campos, M., Morales, L., y García, O. (2020). Construcción y validación de un instrumento para caracterizar competencias docentes del profesor de matemáticas del nivel superior. Conrado, 16(76), 295-305. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextypid=S1990-86442020000500295
Valero-Ancco, V. N. (2022). Enseñar a enseñar matemáticas: Concepciones, creencias y verdades. Revista Latinoamericana Ogmios, 2(3), 7-16. https://doi.org/10.53595/rlo.v2.i3.020

Published

2023-03-21

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The teaching-learning process of Statistics. Conceptions and beliefs of university teachers (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(1), 534-556. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3833