Information and communication technologies. His role in the current University (Review).

Authors

Keywords:

new technologies; TICs in the university; teaching process; university students

Abstract

The information and communications society has reached great importance today, forming part of a technological culture with which we must live, since they allow us to develop our knowledge and exchange criteria with other people regardless of the distance. These information and communication technologies have had and still have a great influence on higher education as they constitute an important resource for carrying out an educational process focused on student self-learning. The appropriate use of Information and Communication Technologies (TIC) in the university environment is a debated topic, but not sufficiently studied due to its recurring nature. This article has the purpose of achieving a theoretical approach to such a complex and controversial issue. Among the findings, it stands out that these properly used technologies facilitate the work of the teacher and contribute to the cognitive development of the student; although it is necessary to continue the training of teachers; through strategies that seek the development of digital skills for both teachers and students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yoennys Sánchez Martínez, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciada en Estudios Socioculturales. Máster en Ciencias. Profesora auxiliar. Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

  • Elena María Díaz Rosabal, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciada en Estudios Socioculturales. Máster en Ciencias. Profesora auxiliar. Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

  • Gleivis Riverón Rodríguez, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciada en Estudios Socioculturales. Máster en Ciencias. Profesora asistente. Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

References

Berrios, Y., Buxarrais, M. R. (2005). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y los adolescentes. Algunos datos. Monografías virtuales, 5. Ciudadanía, democracia y valores en las sociedades plurales.https://cmapspublic2.ihmc.us/rid=1GN285S66-QLP75S-7JS0/reflexion05.htm
Díaz Gandasegui, V. (2011). Mitos y realidades de las redes sociales. Prisma Social: revista de investigación social. 6,340-366.https://www.redalyc.org/pdf/3537/353744578007.pdf
Fernández-Batanero, J. M., Torres-González, J. A. (2015). Actitudes docentes y buenas prácticas con TICdel profesorado de Educación Permanente de Adultos en Andalucía. Revista Complutense de Educación. 26(Número especial), 33-49. https://revistas.ucm.es/index.php/rced/article/view/43812
García, M.Á., González, V., Ramos, C. (2010). Modelos de interacción en entornos virtuales de aprendizaje. Tonos Digital, Revista electrónica de estudios filológicos, (19). http://www.tonosdigital.com/ojs/index.php/tonos/article/view/403
Gramática, J. (2012). Diario de una Princesita Dark. Tecnología y subjetividad en un blog Pro-Ana/Pro-Mía. Revista Argentina de Estudios de Juventud. 1(3). Recuperado dehttps://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revistadejuventud/article/view/1485
López García, H. (2016).Mediaciones de la apropiación de la tecnología web en la institucionalidad cultural cubana. Infraestructura, cultura institucional y uso de las tecnologías. Revista del Instituto Cubano de Investigación Cultural Juan Marinello.
Marino, R. (2010). Conectados en el Ciberespacio. Madrid: Ed.UNED.
Márquez León, P.R.(2020). Utilización de las TICs como herramientas de apoyo para mejorar el aprendizaje educativo de estudiantes. Roca. Revista Científico-Educacional de la Provincia Granma, 16(1), 483-495. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1536
Prieto Díaz, V. et al.(2010). Impacto de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la educación y nuevos paradigmas del enfoque educativo.Educación Médica Superior. 25(1), 95-102. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v25n1/ems09111.pdf
Molina Martin, S.; Iglesias, G. M. y Diego Pérez, C. (2008). Gestión de la información y uso de herramientas tecnológicas en educación superior. Departamento de Ciencias de la Educación. Universidad de Oviedo. Revista de Enseñanza Universitaria. 31, 73-87. Recuperado dehttp://institucional.us.es/revistas/universitaria/31/7MolinaMartin.pdf.
Pérez, D., Dressler M. (2007). Tecnologías de la información para la gestión del conocimiento. Intangible Capital. 15, 3. http://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/2945/tec...
Rodríguez M.I. Las TIC: ¿Nuevo modelo de comunicación educativa? El caso del grupo IF-26 del ISPJAE. Recuperado de: http://sandracadelago.files.wordpress.com/2010/09/cadelago_u2_actividad_4-1.pdf

Published

2023-03-21

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Information and communication technologies. His role in the current University (Review). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(1), 500-516. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3830

Most read articles by the same author(s)