Extrapolation for the Development of Comprehension- Production of Texts (Original).

Authors

Keywords:

process; extrapolation; understanding; production.

Abstract

There have been several investigations that have addressed the issue of understanding and construction of texts in the Spanish-Literature subject; however, there are still insufficiencies in the student body related to the creation of new meanings and senses, from the reading and understanding of texts. The objective of this research is to develop a set of didactic actions that favor the adequate implementation of extrapolation as a process that stimulates the comprehension-production macroprocess, taking into account its epistemological foundations. The results shown are of great importance for the development of a developing linguistic-communicative competence. It also provides didactic-methodological tools to teachers, for the achievement of meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Salma Díaz Berenguer, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciada en Educación Especialidad Español- Literatura. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

  • Darmis Girón Vaillant, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciado en Educación Especialidad Español- Literatura. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

  • Raúl Enrique Pérez Portelles, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciado en Educación Especialidad Profesor General Integral de Secundaria Básica. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Asistente. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

References

Cisneros, S. (2010). Acerca de estrategias metodológicas y herramientas socioculturales para la comprensión textual. Revista Electrónica Maestro y Sociedad, 10 (1). https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/2023
Colunga, S. (2005). Reflexiones acerca de la noción de competencia. Monografías. https://www.monografias.com/trabajos36/competencias/competencias2
Girón, D. (2011). La integración interdisciplinaria humanística en secundaria básica, a partir de la comprensión del texto martiano. [Tesis doctoral sin publicar]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García.
Noguel, V., Gòmez, A.L. y Vigo, M. (2019). Estrategia didáctica para el desarrollo de la competencia construir textos escritos. Roca 15(4), 91-102. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/783
Roméu, A (2007). El Enfoque Cognitivo, Comunicativo y Sociocultural, en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Pueblo y Educación.
Roméu, A. (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. La Habana: Pueblo y Educación.
Tarazona, L. (2020). Fortalecimiento de las habilidades comunicativas en inglés en estudiantes de primaria a través de una intervención pedagógica mediada por las TIC. Roca, 16 (1), 1-15. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1210

Published

2023-03-03

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Extrapolation for the Development of Comprehension- Production of Texts (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(1), 443-456. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3800

Most read articles by the same author(s)