Extrapolation for the Development of Comprehension- Production of Texts (Original).
Keywords:
process; extrapolation; understanding; production.Abstract
There have been several investigations that have addressed the issue of understanding and construction of texts in the Spanish-Literature subject; however, there are still insufficiencies in the student body related to the creation of new meanings and senses, from the reading and understanding of texts. The objective of this research is to develop a set of didactic actions that favor the adequate implementation of extrapolation as a process that stimulates the comprehension-production macroprocess, taking into account its epistemological foundations. The results shown are of great importance for the development of a developing linguistic-communicative competence. It also provides didactic-methodological tools to teachers, for the achievement of meaningful learning.
Downloads
References
Colunga, S. (2005). Reflexiones acerca de la noción de competencia. Monografías. https://www.monografias.com/trabajos36/competencias/competencias2
Girón, D. (2011). La integración interdisciplinaria humanística en secundaria básica, a partir de la comprensión del texto martiano. [Tesis doctoral sin publicar]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García.
Noguel, V., Gòmez, A.L. y Vigo, M. (2019). Estrategia didáctica para el desarrollo de la competencia construir textos escritos. Roca 15(4), 91-102. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/783
Roméu, A (2007). El Enfoque Cognitivo, Comunicativo y Sociocultural, en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Pueblo y Educación.
Roméu, A. (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. La Habana: Pueblo y Educación.
Tarazona, L. (2020). Fortalecimiento de las habilidades comunicativas en inglés en estudiantes de primaria a través de una intervención pedagógica mediada por las TIC. Roca, 16 (1), 1-15. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1210