The teaching of statistics in Primary Education in Cuba. Background and present (Essay).
Keywords:
teaching; learning; statistics, primary education.Abstract
At present statistics are very widespread, its use is inevitable and is manifested in the collection, processing and analysis of information related to economic, political, social, biological, psychological, physical, chemical data. In these times it is relatively easy to access multiple data of local, national or global scope, related to the topics that we work on daily or in any investigative management that we are addressing, at the same time that there are effective systems, electronic tabulators and mathematical assistants to statistical processing. All this means that the preparation of man in the use of statistics and new technologies is the main challenge of today, which cannot be waived. In this sense, this article offers an approach to the teaching of statistics in Primary in the Cuban context that starts from the main antecedents and reflections that support the important need to correctly teach statistics content in our schools.
Downloads
References
Begg, A. (1997). Teachers ideas about teaching statistics. Paper presented at the combined annual meeting of the Australian Association for Research in Education and the New Zealand Association for Research in Education, (págs. 15-32). Melbourne, Australia.
Campistrous, L. y Rizo, C. (2000). Indicadores e investigación educativa (segunda parte). Ciencias Pedagógicas, 1 (3). Disponible en http://cied.rimed.cu/revista/13/portada/laportada1r3.html
Cuétara, Y. (2010). La preparación de los profesores de Matemática del IPVCE “Carlos Marx” para el desarrollo del proceso de enseñanza- aprendizaje de la unidad “Estadística Descriptiva”. [Tesis de maestría]. Facultad de Informática, Departamento de Matemática, Universidad de Matanzas “Camilo Cienfuegos”, Matanzas, Cuba.
Cuétara Hernández Y., Salcedo Estrada I.M. (2016) La enseñanza de la Estadística: antecedentes y actualidad en el contexto internacional y nacional. Revista Científico Pedagógica Atenas. 3(35) (julio-septiembre)
Díaz, C.L., Pérez, J.C, Martínez, S., Cepeda, Y., Ortiz, O.L., Alvarado, A.L.,… Sardiñas, H. (2016). Didáctica de la Matemática para la Licenciatura en Educación Primaria. La Habana: Pueblo y Educación.
Holmes, P. (1980). Teaching Statistics 11 -16. Sloug: Foulsham Educational.
Hurtado, F. (2005). La habilidad procesar datos cuantitativos en la Enseñanza de la matemática de la secundaria básica. [Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. Camagüey, Cuba: Instituto Superior Pedagógico “José Martí”.
Ottaviani, M.G. (1998). Developments and perspectives in statistical education, Proceedings IASS/IAOS Joint Conference, Statistics for Economic and Social Development, Aguascalientes, Mexico, 1-4 September 1998 (CD-ROM).
Quintana, A. (2011). Estrategia Didáctica para el proceso de enseñanza-aprendizaje del procesamiento de datos en la asignatura matemática en la Educación Secundaria Básica. [Tesis de Doctorado para la obtención del Título de Doctor en Pedagogía]. Facultad de Ciencias Exactas, UCP “Enrique José Varona”, La Habana, Cuba.
Rodríguez Valdés, M., Sosa Ortiz, J., González Rojas, R. (2017). Orientaciones Metodológicas de Matemática 4. Grado (Provisional). La Habana: Pueblo y Educación.
Rodríguez Valdés, M., Sosa Ortiz, J., González Rojas, R. (2017). Programa de Matemática 4. Grado (Provisional). La Habana: Pueblo y Educación.
Rodríguez Valdés, González Rojas, R. (2017). Libro de Texto de Matemática 4. Grado (Provisional). La Habana: Pueblo y Educación.