The current training process of the primary school teacher: a descriptive comparative study (Review).
Keywords:
primary school teacher, process, training, ict.Abstract
From the socioeconomic changes and transformations that occur rapidly in society, there is a growing interest in recent years in teacher training, specifically, the Primary School Teacher specialty, a specialty that is a fundamental factor in social development. Therefore, as an objective, it is proposed to carry out a comparative descriptive study of the primary teacher training process in countries from different regions of the world: Argentina, Costa Rica, Mexico, Spain and Cuba. The study emphasizes specific aspects: the curricular conception, methods used in the teacher training process, duration, and essentially the use of Information and Communication Technologies (ICT) to raise the quality of the process. formative, contextualized to the time. The study makes it possible to highlight trends that arise and practices that are assumed in the training of primary school teachers. The information analyzed comes from primary documentary sources, such as primary education teacher training curricula, and from secondary sources such as articles, research, teacher training center websites, and the experiences of teacher trainers. For its execution, the analysis-synthesis, induction-deduction, document analysis and historical-logical methods were used, which allowed establishing evaluative criteria on the conception and methodology associated with the primary school teacher's training process.
Downloads
References
permanente del maestro primario. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Córdova – Villalobos, J. A. (2012). Plan de Estudios para la Formación de Maestros de Educación Primaria. Secretaría de Educación Pública. Estados Unidos Mexicanos. (Acuerdo número 649) http://www.libreriaisef.com.mx/descargas_gratuitas/leygral educacion/acuerdo649.pd
Cuba, Ministerio de Educación. (2017). Normativas e Indicaciones Metodológicas y de Organización para para el Desarrollo del Trabajo en las Escuelas Pedagógicas. Dirección de Formación de Personal Pedagógico. Comisión Nacional de la Especialidad Maestros Primarios, Tomo III.
Cuba, Ministerio de Educación Superior. (2016). Orientaciones Metodológicas. Carrera Licenciatura en Educación Primaria Plan E. Comisión Nacional de Carrera. Universidad de Holguín. Facultad Ciencias de la Educación.
Chávez – Rodríguez, J., Permuy – González, L. D., y Suárez – Lorenzo, A. (2003). Acercamiento necesario a la Pedagogía General. La Habana: Pueblo y Educación
García – Batista, G. y Addine – Fernández, F. (2000). Formación Permanente de Profesores. Retos del Siglo XXI. La Habana, Cuba: Curso 18. Pedagogía 2001.
García – Meneses, M. (2021). Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) en la formación inicial de docentes. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación. Universidad de Holguín, Cuba. http://repositorio.uho.edu.cu/xmlui/handle/uho/8698
Horrutinier – Silva, P. (2005). La Universidad Cubana: el modelo de formación. Ciudad de La Habana: Félix Varela.
Josefina – Leclerco, G. (2015). Plan Curricular Institucional. Carrera de Formación Docente. (Resolución-2514-2014-MEGC) Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires.
https://www.buenosaires.gob.ar/sites/gcaba/files/pci_prof_educ_primaria.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Declaración de Inchoen. Marco de Acción Educación 2030.
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
Universidad Central de Costa Rica. (2021). Carreras Ciencias de la Educación con énfasis en I y II ciclo. https://uc.ac.cr/grados-academicos/facultad-de-ciencias-de-la-educacion/enfasis-en-i-y-ii-ciclo/
Universidad de Alicante. (2021). Grado en Maestro en Educación Primaria. Plan de estudio. https://web.ua.es/es/oia/documentos/publicaciones/grados-folletos/grado-maestro-primaria.pdf
Universidad Internacional de La Rioja. (2022). Grado en Maestro en Educación Primaria | Plan de Estudios (UNIR La universidad en internet) https://www.unir.net/educacion/grado-maestro-primaria/plan-de-estudios/.
Universidad Internacional de Valencia. (2021). Carrera en Educación Primaria. Modalidad online. 16ª Edición. La educación y la figura del maestro como pilares fundamentales de tu formación. https://www.universidadviu.com/int/carrera-en-educacion-primaria
Zayas – Batista, R., Escalona – Reyes, M., & Cedeño – Intriago, R. (2021). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los conceptos de la Matemática Superior: análisis histórico. Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 18(1), 208-225. Recuperado a partir de https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2898