Educational management in municipal structures for the transformation of management processes (Original).

Authors

Keywords:

management; education management and integrated educational management.

Abstract

The article refers to the existing insufficiencies in the educational management process that corresponds to the Municipal Directorates of Education of the Santiago de Cuba province, which limit the adequate articulation of the educational processes that the municipality coordinates with educational agents and agencies in the framework of the Third Improvement of the National Education System; conceiving for this as a generic strategy a methodology for educational management that becomes the main result by generating a space for knowledge construction, transfer of good practices, development of teamwork and systematic improvement that allows transforming modes of action to raise the quality of the educational teaching process. The methodology used starts from the systematization of the scientific literature, the realization of discussion groups and the triangulation of information from a qualitative position.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yisell Justiz Carrión, Dirección Provincial de Educación. Santiago de Cuba. Cuba.

    Master en Ciencias de la Educación. Profesora Asistente.

  • Osmany Justis Katt. , Dirección Provincial de Educación Santiago de Cuba. Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

  • Yamilé Brito Sierra, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular

References

Alonso, S. (2002, noviembre 26). La formación de dirigentes educacionales en Cuba. Conferencia internacional dictada en los eventos maestros 2012. En soporte magnético. Dirección de cuadros del MINED.
Barranco, C. (2011) Buenas prácticas de calidad y trabajo social. Revista Alternativas, 18, 2011, pp 57-54- ISSN 1133-0473. DOI: https//doi/10.14198/ALTERN2011.18.03 URL: http://hdl.handle.net/10045/18710 [Consultado de octubre de 2021]
Bertel-Narváez, M. P., Viloria-Escobar, J. de J. y Sánchez-Buitrago, J. O. (2019). Tendencias de investigación en los posgrados de gestión educativa en América Latina. Revista Educación y Educadores, 22(2), 215-233. DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.2.3 URL: https://www.redalyc.org/journal/834/83460732003/83460732003.pdf
Borrero, R.. (2019) Procesos de gestión del talento humano en el sector educativo gerencial de Colombia. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía. vol 4 no. 7, pp. 293-307 enero-junio. ISSN:2542-3088 DOI: http//.org/10. 35381/r.k.v4i7.206 URL: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/105/105590017/index.htlm [Consultado de enero de 2022] ]
Cantos-Ochoa, M. y Reyes-Reinoso, J. (2018). El nuevo modelo de gestión educativa y su impacto en las escuelas de educación básica del cantón Cañar, Ecuador. Revista Kilkana Social. 2(16), 1-8. http://doi.org/102687l/kilkana_social.v2i4.100 URL: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6799305 [Consultado de 22 de octubre de 2021 ]
Connolly, M., James, C. & Fertig, M. (2017). The difference between educational management and educational leadership and the importance of educational responsibility. Educational Management Administration & Leadership, 20 (20), 1-6. Disponible en https://doi.org/10.1177/1741143217745880 [Consultado de noviembre de 2021]
Dumciuviene, D. (2015). The Impact of Education Policy to Country Economic Development. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191(2), pp. 2427-2436. DOI: Gestión de la identidad pedagógica organizacional: En busca de coherencia y unidad de la intencionalidad formativa DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.302 URL: https://etalpykla.lituanistikadb.lt/object/LT-LDB-0001-J.04~2015~1565001617647/ [Consultado de 23 de febrero de 2022]
Jones, G. y George, J. (2014). Administración contemporánea. Monterrey: Mc Graw Hill.
Justis, O. (2019). Procedimientos para la gestión de aprendizaje en la ayuda metodológica. ISBN: 978-613-9-44171-6. Madrid: Editorial Académica Española.
Justiz, Y., Justiz, O. y Acosta, J.L. (Febrero 4-8, 2019 ). Estrategia para transformar los métodos y estilos de dirección de los directores municipales de educación. [Presentación de la ponencia ]. 25o Congreso Internacional de Pedagogía . La Habana, Cuba.
Kangjuan L., Anyu Y., Siyi G., Maoguo W. & Xiaohong X. (2015). Impacts of educational factors on economic growth in regions of China: a spatial econometric approach. Technological and Economic Development of Economy, 23(6), 827-847. Disponible en http:// doi.org/10.3846/20294913.2015.1071296. URL: https://journals.vilniustech.lt/index.php/TEDE/article/view/674 [Consultado de enero de 2022].

Martínez, E. (2014). La asesoría a los directivos para el trabajo con sus colaboradores. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. Disponible en http://www.revflacso.uh.cu/index.php/flacso/issue/current, 7-8 [Consultado de noviembre de 2021]
Pano, C., Escobar, E. y Guillén, D. M. (2018). Diversidad, equidad e inclusión: una articulación necesaria para la calidad educativa. Educación Inclusiva en México. Avances, estudios, retos y dilemas, (p. 53-74). ISBN: 978-607-8671-06-9. Universidad Intercultural de Chiapas. [Consultado de diciembre de 2021]
Valiente, P., Matos, Z., Justis, O., Borroto, M., Del Toro, J., Matos, C. y Cerezal, J. (2019). Retos de las estructuras de dirección en el Tercer Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación en la dirección de la institución educativa. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2022-12-15

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Educational management in municipal structures for the transformation of management processes (Original). (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(4), 522-542. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3673