The formation of ability understanding reader in the subject of study spanish tongue of the third degree of the primary education (Original).
Keywords:
understanding reader; ability; didactic strategy; education would have priorityAbstract
The research responds to the problem related to the insufficiencies in the formation of the reading comprehension skill, limit the learning level of the Spanish Language in third grade students of the primary school: "Reinaldo Boris Luis Santa Coloma" of the Buey Arriba municipality. Its objective is the elaboration of a didactic strategy to favor the formation of the reading comprehension skill in the teaching - learning of the Spanish Language subject in third grade students of Primary School. Its most relevant results are: the characterization of the historical evolution of the aforementioned process from its assessment since 1959; the development of a strategy made up of stages with their corresponding actions. The sources consulted highlight this relationship as essential in the educational processes in Cuba, in order to achieve the maximum development of the individual as a social entity.
Downloads
References
Enamorado, M. (2008). Sistema de actividades para favorecer la comprensión lectora en el nivel primario del Sistema Nacional de Educación. [Tesis] en opción al grado académico de Màster en Ciencias de la Educación. Mención Primaria. Universidad de Ciencias Pedagógicas •Blas Roca Calderío”. Manzanillo. Granma. https://www.udg.co.cu
Gómez, R.R. (2017). Lectura, competencia y comprensión lectora. Revista Cubana de Tecnología de la Salud Volumen 8 No 2 http://revtecnologìa.sld.cu
González, A. (2006). Estrategias de comprensión lectora. Revista Gallego Portuguesa de Praxiologìa y Educación No 11 y 12 Volumen 13 https://ruc.udc.eshandle
Gutiérrez, P. (2016). Sistema de actividades para potenciar la comprensión de textos escritos en escolares de 6to grado. [Tesis] en opción al título académico de Máster en Ciencias de la Educación de Amplio Acceso. Mención Educación Primaria. Manzanillo. Granma]. https://www.udg.co.cu
Guzmán, I. y Marín, R. (2011). Estrategias didácticas y evaluación por competencias de talento. http://memoriascimted.com
Montenegro, M.P.F. (2012). Estrategias de enseñanza para la promoción de la comprensión lectora Revista Cultura, Educación y Sociedad Volumen 3 (#1), 175 – 186 http://revistascientificas.cuc.edu.co
Ministerio de Educación (2007). Modelo de la Escuela Primaria. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Roméu, A. (2002). Aplicación del enfoque comunicativo en la escuela media: comprensión, análisis y construcción de textos, en material impreso, ISP Enrique José Varona.
Romero, J.A. (2009). Comprensión lectora. Revista Mexicana de Orientación Educativa Volumen 6 No 16 http://pepsic.bvsalu.org
Valdès, M. (2013). ¿Leen en forma voluntaria y recreativa los niños que logran un buen nivel de comprensión lectora? No 10 (2013) Revista de Estudios sobre lectura https://revista.uclm.es/articule/view doi.org/10.18239/ocnos2013.10.04