Labour training in youth and adult students through educational projects (Original).

Authors

Keywords:

labor formation; labor attributes; educational projects and strategy.

Abstract

The investigation is developed  like a need to solve the insufficiencies that the students of Youth and Adult education students  ( NEDJA ) have in their labor formation, the fact that they limit their performance once they are graduated and take part  in the labor context. In order to solve this problem, a strategy  held in a model of labor formation is proposed, based on educational projects for students of the NEDJA, that express a system of essential relations for the treatment to the development of the mentioned process , taking into account the integrative character of the professional knowledges in the different formative contexts, that have an effect on the adequate formation and preparation, in order  to turn modes of acting into the labor and social context where they will develop .  These results are hold in the theoretic foundations of the general conception of labor formation,  established at the Center for the Labor Formation ( CENFOLAB ), as well as the principles  and regularities of the general Pedagogy, the Andragogía and the categorial system of the General Didactics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maritza Quilez Mayo, Dirección Provincial de Educación de Holguín. Cuba.

    Licenciada en Educación en la especialidad de Química. Máster en Ciencias de la Educación.

  • Orlando Martínez Cuba., Universidad de Holguín. Holguín. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Construcción. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

  • Ricardo Roberto González Ricardo, Dirección Provincial de Educación de Holguín. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Agronomía. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

González, R. (2019). La formación laboral en alternancia del Obrero Calificado en Agropecuaria. (Tesis doctoral). Universidad de Holguín, Cuba.
Leyva, P., Alonso, L., Domínguez, E., Dorrego, M., Infante, A. y Martínez, O. (2014). Concepción de la formación laboral en el sistema educativo cubano. (Soporte digital). Centro de estudios para la formación laboral. Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero, Holguín.
Martínez, O. (2011). La formación laboral de los estudiantes de técnico medio en Construcción Civil mediante la asignatura Fundamentos del Diseño Estructural. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero. Cuba.
Martínez, O. (2014). Concepción teórica de la formación laboral en la Educación Técnica y Profesional. (Soporte digital). Centro de estudios para la formación laboral. Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero, Holguín.
Martínez, O. (2014). Estrategia para la gestión y desarrollo de la formación laboral en la Educación Técnica y Profesional. Resultado de proyecto. (Soporte digital). Centro de Estudio para la Formación Laboral de la Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero. Holguín.
Tejeda, R. (2012). El Aporte teórico en investigaciones asociadas a las Ciencias Pedagógicas. Soporte digital. Centro de estudios de Ciencias de la Educación Superior. Universidad Oscar Lucero Moya, Holguín.

Published

2022-11-20

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Labour training in youth and adult students through educational projects (Original). (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(4), 396-418. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3631