Guidelines for working with Microsoft Excel in the Pedagogy-Psychology career (Original).
Keywords:
didactic actions, microsoft office excel, students of the pedagogy-psychology career.Abstract
Learning computer science, particularly the Microsoft Excel application, is of vital importance for students studying the Pedagogy-Psychology career, since it prepares them for the creation of databases and the processing of information in the investigations that they have to carry out develop throughout the career and in the future fulfillment of their professional duties. The objective of this article is to expose the results of the application of didactic actions for the teaching-learning process of the Microsoft Excel application in the Pedagogy-Psychology career at the "Hermanos Saíz Montes de Oca" University of Pinar del Río so that enhance the teaching-learning process of computing. The use of theoretical, empirical and statistical-mathematical methods allowed us to verify the limitations of the initial state of said process, the design of the didactic actions as well as their assessment in educational practice, where their theoretical, methodological and practical contribution was verified confirming higher levels in the preparation of students from the cognitive and instrumental point of view.
Downloads
References
Cervantes, J. (2021). Una propuesta metodológica para elaborar videos creativos en clase de geometría. Cultura, Educación y Sociedad, 12(2), 79-94. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.12.2.2021.05
Díaz, R., Alea, M. P. y Santana, L.J. (2020). La resolución de problemas en el contexto del aprendizaje de la informática. Revista Varela, 20(56), 248-261. http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/39/79
Guerra, Y., Caballero, A., Hernández, L. J., Ochoa, M.A. y Domínguez, R. (2018). Desarrollo del pensamiento lógico en la formación inicial del profesional en educación, especialidad Pedagogía Psicología. Revista Pedagogía Universitaria 18(2), 405-418. https://www.researchgate.net/publication/339460864
Hernández, L., Delgado, Y. y Pérez, N. (2019). Experiencia en la creación de aulas virtuales para la modalidad presencial en la formación psicopedagógica. Revista Varela, 19(52), 101-102. http://revistavarela.uclv.edu.cuindex.phprvarticleview71
Hernández, Y., Díaz, L. M, Medina, R.E., Martínez, H. L. y Cruz E. (2021). Sistema integrado de medios de enseñanza para el aprendizaje de la Bacteriología Médica. Revista Ciencias Médicas, 25(6), 5. http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5185
Lombillo, I., Nambalo, J., Torres, A., y Pérez, B. (2018). La innovación educativa en el uso de los medios de enseñanza: una propuesta de solución que incluye las TIC. Revista Cubana de Educación Superior, 37(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142018000300012
Lumbo, I., Ávila, N. y Deroncele, A. (2018). La motivación como instrumento del éxito profesional en los estudiantes de la carrera Pedagogía-Psicología. Maestro y Sociedad. Revista electrónica para maestros y profesores. 16(1), 17-27. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4803/4172
Márquez, P. R. (2020). Utilización de las TIC como herramientas de apoyo para mejorar el aprendizaje educativo de los estudiantes. Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 16, 483-495. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1536/2720
Padilla, O., González, N. M. y Cano, M. (2022). El uso de los dispositivos móviles en el proceso de enseñanza-aprendizaje universitario en Cuba. Pedagogía y Sociedad, 24 (62), 187-207. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1366
Rodríguez M. E., Misas, J. Lamí, L.E. (2018). Rol de la tecnología educativa en la formación del psicopedagogo. Revista Conrado, 14(62), 139-142. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Troche, N, A. y Valdés, M. (2018). Particularidades del video tutorial como medio didáctico digitalizado. Revista Santiago. 148, 19-27. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/4821
Trujillo, J. A. (2020). Metodología para la organización de los Recursos Educativos Abiertos en la carrera de Educación Laboral-Informática. Mendive, Revista de Educación, 18(1), 105-119. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962020000100105
Yong, E., Martínez y Briones M. y W. (2020). Los teléfonos inteligentes y su incidencia en el rendimiento académico de los alumnos preuniversitarios. Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 16, 1188-1197. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1926