Child labor and academic performance in children of an educational unit in Ecuador.
Keywords:
: child labor; academic performance.Abstract
The present work arises as a response to a problem that is becoming more and more visible in the Ecuadorian educational system and in particular in the Juan León Mera Educational Unit, where the economic and social crisis affects children's homes; this cause forces them to work prematurely; to a large extent this is a problem that directly affects dysfunctional and low-school homes. The objective of the research is to determine the incidence of child labor on the academic performance of third-year students of Middle Basic Education in the aforementioned Educational Unit. Observations, interviews and surveys were used for data collection. The results obtained are highly important in order to establish the criteria for developing a system of psycho-pedagogical strategies, aimed at increasing the teaching performance of students.
Downloads
References
Aguilar, M. F. (2012) Trabajo infantil. CEGESTI Revista Éxito empresarial, 1(195) ,1-2. http://www.cegesti.org
Albán, J y Calero, J. (2017). El rendimiento académico: aproximación necesaria a un problema pedagógico actual. Conrado, 13(58), 213-220. https://conrado.ucf.edu.cu
Alvarado, C. (2014). Percepción del Trabajo Infantil Doméstico en Padres de Familia. Tesis de Posgrado). Universidad Rafael Landívar, Guatemala.
Brom, D, Gutiérrez, L. y Puente, B. (2004). Conceptos Básicos sobre Trabajo Infantil y Trabajo Infantil Doméstico. Asunción, Paraguay: Organización Internacional del Trabajo. https://www.ilo.org
Clavijo, M. (2012). El trabajo infantil y su incidencia en el rendimiento de los estudiantes del Centro Educativo de María Chicó Soto, de la parroquia Canchagua, cantón Saquisilí. Quito: U.C.E. Repositorio Digital. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/52
Convención sobre los Derechos del niño, Artículo 32, 1989.
Erazo, O. (2012) El rendimiento académico, un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades. Revista Vanguardia Psicológica Clínica Teórica y Práctica, 2(2). 144-173. https://dialnet.unirioja.es
García, E. y Magaz, A. (2014). Éxito o Fracaso Escolar, Guía Informativa, para Familias y Docentes. Editorial No Venal.
Jiménez, M. (1995). Competencia social: intervención preventiva en la escuela. Infancia y Sociedad. Revista de estudios Nº 24, pp. 21-48. Recuperado de https://www.researchgate.net
Navarro, E. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2(1) 1-15. https://www.redalyc.org/pdf/551/55110208.
Portellano, J (1989) El fracaso escolar. España: Editorial Ciencias de la Educación. todostuslibros.com
Programa Internacional para la Erradicación del Trabajo Infantil (IPEC) (2006)
Romero, J y Lavigne, R (2005) Dificultades en el aprendizaje: Unificación de criterios diagnósticos. Materiales para la práctica orientadora Volumen 1. https://www.uma.es
Silva M.A (2018). Diversidad y Educación: el caso del trabajo infantil Repositorio institucional