The intercultural diversity of the students. Some considerations for the improvement of the teaching learning process (Revisión).

Authors

Keywords:

cultural diversity; interculturality; the teaching-learning process; language teaching.

Abstract

When a foreign language is taught, it is necessary to promote developer learning in students; for this, it is important that value is given to the activity of the students, so that they form and develop all their potentialities through their own action under the correct direction of the teacher. Moving towards interculturality in the teaching of foreign languages ​​and developing the integral personality of the students requires transforming the dynamics of the teaching and learning process, the traditional forms of teaching; for which the class is the fundamental form of organization. The work presents us with a bibliographic review where it shows us the need for a new vision and a new paradigm as a viable alternative to enhance developer learning in foreign language students in an intercultural classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balart, C y Céspedes I. (1998). La creatividad en el proceso de enseñanza – aprendizaje de ELE. Recuperado de: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/10/10_0937.pdf

Castellanos, D., Reinoso, C. y García, C. (2001) Una opción del aprendizaje desarrollador. Recuperado de http:// scholar.google.es/scholar?oi=bibs&hl=es&cites=773375907942265878

Diviñó, E. (2016) Estrategia linguodidáctica para el tratamiento de los valores a partir de la comprensión de lectura de cuentos, en condiciones de multiculturalidad. (Tesis doctoral inédita) Universidad de La Habana. La Habana

Fariñas, G. (1995). Maestro una estrategia para la enseñanza. Recuperado de http://scholar.google.com/ scholar?hl=es&as_sdt=0,5& cluster=10784745424941964850#d=gs_qabs&u=%3DMI6v7tlcqUJ

Hernández, W. (2001). Aproximación al aprendizaje desarrollador en la Educación Superior. Recuperado de https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/29309

Hutchinson, T. Waters, A y Swan, M. (1987) Inglés para fines específicos. Recuperado de https://scholar.google.com.cu/scholar?q=hutchinson+y+ Waters+(1978) &hl=es&as_vis1&vis=1&oi=scholar

Instituto Cervantes (2013). Centro Virtual: Actas del IV Taller ELE e interculturalidad. Instituto Cervantes de Orán 2013, Recuperado de: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/oran_20 13.htm

Moskowitz, G. (1978) Caring and Sharing in the foreing Language class. Rowley, Massachussetts; Newbury house publishers, Inc. Recuperado de https://academic.oup.com

Rodgers,T. S y Richards, J.(2003) Enfoque y métodos en la enseñanza de idiomas. Recuperado de: http://researchgate.net

Puig, Y. (2015). Programa de la disciplina Lengua Española. Cursos de corta duración CCD. Universidad de La Habana. La Habana.

Silvestre, M (1999). Aprendizaje, Educación y Desarrollo. Editorial Pueblo y Educación. La Habana Recuperado de http://scholar.google.com.cu

Patricio, M. (2014) Competencia intercultural en la enseñanza de lenguas extranjeras. Revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, (21) 215-226. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4582315

Valcárcel, M., Coyle y M. Verdú. (1996) Learning foreign languagues: learner strategies. Alicante: Marfil. Recuperdo de http:// / scholar.google.com.cu

Zilberstein, J. (2000). Las estrategias de aprendizaje desde una didáctica desarrolladora. Atenas 27, 42-52. Recuperado de http://www.redalyc.org

Published

2022-02-21

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The intercultural diversity of the students. Some considerations for the improvement of the teaching learning process (Revisión) . (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(2), 323-337. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3034