The orientation-education-development relationship, an assessment from the integrative current of guidance in Cuba (Review)

Authors

  • Taimi Yisel Martín-Reyes Universidad de Granma
  • Olga Lidia Ortiz Pérez Universidad de Holguín
  • Félix Díaz Pompa Universidad de Holguín

Keywords:

orientation; education; development; educational orientation

Abstract

The current educational practice demands a process of orientation that accompanies every moment the life of the students that in a holistic way contributes to the development of the personality where the orientation-education-development relationship constitutes the articulating axis of each educative-orienting action. The article aims to evaluate the orientation-education-development relationship from the Cuban perspective through the critical analysis of articles and doctoral theses. The sources consulted emphasize this relation as primordial in the educational processes in Cuba, in order to achieve the maximum development of the individual as a social entity. The paper concludes that this relationship constitutes a theoretical basis for the development of educational guidance in educational processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Taimi Yisel Martín-Reyes, Universidad de Granma

    Profesor instructor

  • Olga Lidia Ortiz Pérez, Universidad de Holguín

    Profesora titular

  • Félix Díaz Pompa, Universidad de Holguín

    Profesor titular

References

Blanco, P. A. (1997) La educación como factor de la práctica social. En Banco Pérez, A. Introducción a la Sociología de la Educación. pp. 29-30. La Habana: Pueblo y Educación

Chávez, R. J. A, Deler, F.G y Suárez, L. A. (2007) Principales corrientes y tendencias a inicios del siglo XXI de la Pedagogía y la Didáctica. p.121. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

Cuenca, A. Y (2010) Orientación educativa a estudiantes de carreras pedagógicas para el desarrollo de proyectos de vida. Tesis de Doctorado en Ciencias Pedagógicas no publicada Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Cuba.

Del Pino, C. J.L y Recarey, F.S. (2005) La orientación como función profesional del maestro. En Del Pino, C. J.L y Recarey, F.S. La orientación educacional y la facilitación del desarrollo desde el rol profesional del maestro. p. 9. La Habana: Pueblo y Educación

Del Pino, C. J.L (mayo-agosto 2013) Orientación educativa y profesional en el contexto cubano: concepciones, experiencias y retos. Alternativas cubanas en Psicología / vol. 1, no. 2. p.48-54.

Galán, M. A (2009) La orientación profesional hacia la carrera de maestros primarios en los estudiantes de aulas pedagógicas del preuniversitario del municipio Cueto. Tesis de Maestría en Ciencias de la Educación no publicada. Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, Cuba.

García, G. A (2001) Programa de orientación familiar para la educación de la sexualidad de adolescentes. Tesis de Doctorado en Ciencias Pedagógicas no publicada. Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, Cuba.

Molina, C. D (2002) Concepto de Orientación Educativa: Diversidad y Aproximación. Revista Iberoamericana de Educación. (ISSN: 1681-5653)

Pérez, A. R. (2007) Concepción de orientación educativa para el aprendizaje de la Convivencia comunitaria en Secundaria Básica. Tesis de Doctorado en Ciencias Pedagógicas no publicada. Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, Cuba.

Repetto, T. E (1999) Orientación y Sociedad. Revista de Investigación Educativa. Vol. 17, n2, p. 581-586

Published

2017-12-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The orientation-education-development relationship, an assessment from the integrative current of guidance in Cuba (Review). (2017). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 13(4), 365-375. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/299