“Honor, Honor”. Night of Terror in Bayamo. Experiences of an Educational Project. (Original)

Authors

Keywords:

future generations; history of the town; patriotism; marti thoughts

Abstract

The historical roots of the Cuban Revolution are based on Marti's thoughts. Educators have the honorable task of preparing future generations through an education and culture that allow reaching high goals for the construction of socialist society, today more than ever it is required to instill in young people the doctrines of the teacher. The present investigation: “Honor, honor "night of terror in Bayamo.  Experience of an educational project, based on one of Marti’s thoughts, and raises the link of the apostle's phrases with the rich history of the town and how the research and teaching-learning process instills in young people the need to delve into history. The objective lies in the proposal of a system of activities that contributes to the political-ideological preparation and encourages, through knowledge of the history of the town, patriotism among young people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carlos Olmo González, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Máster en Nutrición Animal. Prof. Auxiliar.

  • Yeny de La Caridad Tamayo Moreno, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Doctora en Veterinaria. Asistente.

  • Osmaida Estrada Cutiño, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Doctora en Ciencias Veterinarias. Prof. Titular.

References

Carballoza, Y. (2020). Actividades para fortalecer el valor patriotismo en los estudiantes de séptimo grado de la secundaria básica [Ponencia]. Congreso Internacional Pedagogía 2021 Evento Provincial, Manatí.
Constitución de la República de Cuba. (2019). Preámbulo. Editorial Política.
EcuRed contributors. (2019, agosto 10). Sucesos del 21 de octubre en Bayamo. https://www.ecured.cu/index.php?title=Sucesos_del_21_de_octubre_en_Bayamo&oldid=3496458
González, I. (2018). Antecedentes de la formación del valor patriotismo en la educación secundaria básica y su estudio teórico. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (En Línea). https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/06/valor-patriotismo-educacion.html //hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1806valor-patriotismo-educacion
Hart, A. (2011, octubre 29). Legado de José Martí en el diálogo de generaciones. Periódico Juventud Rebelde: diario de la juventud cubana, 1-8.
Martí, J. (1876). A la colonia española. Revista Universal, 139.
Martí, J. (1882). Francia (Vol. 1-Tomo I). La Opinión Nacional Caracas.
Martí, J. (1883). Cartas de Martí, La Nación (Vol. 1-Tomo 9).
Martí, J. (1884). Carta de Nueva York (Vol. 1-Tomo 9). La Opinión Nacional.
Martí, J. (1886). Carta a Ricardo Rodríguez Otero, de Sagua la Grande (Vol. 1-Vol. I). New York. http://www.damisela.com/literatura/pais/cuba/autores/marti/epistolario/rodriguez_otero/index.htm
Martí, J. (1890). Carta a los cubanos (Vol. 1-Tomo II). Nueva York.
Martí, J. (1895). Carta a Pedro Gómez (Vol. 1-Tomo 5). Epistolario.
Pérez, W. (2010). Alternativa metodológica para favorecer la educación del valor patriotismo mediante la historia local, en los estudiantes de noveno grado de la secundaria básica “Calixto García Iñiguez” [Tesis de Maestría]. Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz Y Caballero”.
Ramonet, I. (2006). Cien horas con Fidel. Conversación con Ignacio Ramonet (3ra edición). Editorial Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado. http://www.fidelcastro.cu/es/libros/cien-horas-con-fidel-conversacion-con-ignacio-ramonet-tercera-edicion

Published

2022-02-04

Issue

Section

Artículos

How to Cite

“Honor, Honor”. Night of Terror in Bayamo. Experiences of an Educational Project. (Original). (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(2), 1-18. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2981