Nursery rhymes for the knowledge of the revolutionary Cubans of local Yara history (Original)

Authors

  • Hirina Dionisia Reyes-Arias Universidad de Granma
  • Yinnet Roselí Regalón-Reyes Universidad de Granma
  • Arelis Guevara-Enriquez Universidad de Granma

Keywords:

Children´s poetry; local history; pre-schooling children

Abstract

The children´s poetry constitutes a valuable means to foment the homeland feelings. The present article is heading to find a solution to the insufficiencies on the children´s awareness about the revolutionary Cuban fighters in the local history, using a poetical language. It reflects the importance of the children´s poetry to stimulate pre-schooling children towards the study of the revolutionary Cuban fighters in the history of Yara. The effectiveness of the proposal is corroborated in the day-care center “Somos la esperanza del mundo” from Yara municipality. The authors offer significant elements on the life and work of the revolutionary Cuban fighters from this town, the importance of their fights for the independence of Cuba, their attributes and the historic and cultural events of the locality that characterize and identify them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Hirina Dionisia Reyes-Arias, Universidad de Granma

    Profesora Auxiliar

  • Yinnet Roselí Regalón-Reyes, Universidad de Granma

    Instructora

  • Arelis Guevara-Enriquez, Universidad de Granma

    Profesor Asistente

References

Carvajal Rodríguez, C. y Torres Cueto, G.M.A. (2006). Promoción de la salud en la escuela cubana. Teoría y metodología. La Habana: OPS/OMS. Cuba, p: 53

Domínguez Pino, M. (2013-2014). Consideraciones metodológicas generales acerca del conocimiento del entorno social en los niños preescolares. La Habana: Pueblo y Educación, p: 12-16

García Alzola, E. (2000). Lengua y Literatura. Su enseñanza en el nivel medio. La Habana: Pueblo y Educación, p: 289

López Lemus V. y Rodríguez Mondeja, H. (2004) La voz y la letra. Estudios de literatura para preescolares. La Habana: Pueblo y Educación, p: 45

Martín Pérez, L. (2014) La iniciación literaria en las primeras edades, desde un enfoque dialéctico- materialista. La Habana: Pueblo y Educación, p: 13

Pupo Pupo, R. (2006) El hombre, la actividad humana, la cultura y sus mediaciones fundamentales. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias, Facultad de Filosofía e Historia, Doctorado en Ciencias, Universidad de la Habana, p: 247.

Rodríguez Mondeja, M. H. y Roja Bastard, A.M. (2013-14) Literatura Infantil. La Habana: Pueblo y Educación, p: 23-85

Wikipedia libre (2015) https://www.google.com/search?q=WIKIPEDIA

Sánchez Lihón, D. (2008) Encuentro Nacional de Literatura Infantil.

Sánchez Lihón, D. (2008) https://www.google.com/danilosanchezlihon.blogspot.com&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b

Published

2017-12-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Nursery rhymes for the knowledge of the revolutionary Cubans of local Yara history (Original). (2017). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 13(4), 387-400. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/298