The reduction of environmental pollution through battery encapsulation. Project with university students from Ecuador (Original)

Authors

  • Jenny Maricela Criollo-Salinas Instituto Tecnológico Superior "Vicente León"
  • Mónica Jimena Mejía-Mena Universidad Técnica de Ambato

Keywords:

batteries; recycling; encapsulation; ecological awareness

Abstract

Currently, the collection and disposal of waste produced as a result of man's activity is a problem that threatens the environment. The residues of batteries and batteries are highly toxic and dangerous; therefore, the objective of this work is to propose the temporary encapsulation of batteries and batteries, as a way for the reduction of the environmental pollution; At the same time helping people to become aware of the harm they cause in the environment the improper handling of them. The work is carried out by Ecuadorian university students, taking into account that it is a very simple process and of possible access to all. As a result, environmental awareness was promoted and 21,248 batteries were collected, to be encapsulated in concrete blocks, which were used for ecological signage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bustos, F. (2013) Manual de Gestión y Control Ambiental. Ecuador: R.N: Industria Gráfica.

Castells, X. (2012) Reciclaje y Tratamiento de Residuos diversos: Reciclaje de residuos industriales. Madrid, España: Albasanz.

Flores, R, Calixto. (2015). Educación Ambiental para la Sustentabilidad en la Educación Secundaria. Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 546-566.

www.greenpeace.org/mexico/global/mexico/.../4/informaci-n-basica-sobre-pilas.pdf1 nov. 2005 recuperado de http://www.greenpeace.org/mexico/global/mexico/report/2006/4/informaci-n-basica-sobre-pilas.pdf

Gomera Martínez, A (2008) La conciencia ambiental como herramienta para la educación ambiental: conclusiones y reflexiones de un estudio en el ámbito universitario, en http://www.uco.es/servicios/dgppa/sepa. Consultado 14 de noviembre 2017

Huerta, R.M, Colás, R. H., &Valentí, C. M. (2016). Una propuesta evaluativa para actividades de educación ambiental para la sostenibilidad (anevaluationframeworkforenvironmentaleducationthroughsustainabilityactivities). Educación XX1, 19(1), 331-355.

Hugerat, M. (2004). Educación ambiental a través de proyectos de ciencia y tecnología: Estudio de dos casos. Journal of Science Education, 5(2), 106-109.

Melendro, M., Murga, M.A., Novo, M., & Bautista-Cerro, M. (2008). Estrategias formativas innovadoras en educación ambiental y para el desarrollo sostenible. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 11(2), 15-39.

Miller, T. (2009) Ciencia Ambiental. Desarrollo sostenible. Un enfoque integral. México: Cengage Learning Editores, S.A.

Rodríguez, A. E., & Hernández, A. F. (2012). Educación ambiental escolar y comunitaria en el nivel medio superior: Puebla-Tlaxcala, México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(55), 1173-1199.

Pedro, P. B. (2001). Ciencia, educación y Universidad. Journal of Science Education, 2(2), 92-95.

Teitelbaum, A. (1978), citado en Wikipedia (2017) «El papel de la educación ambiental en América Latina.». UNESCO.

Published

2017-12-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The reduction of environmental pollution through battery encapsulation. Project with university students from Ecuador (Original). (2017). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 13(4), 301-311. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/294