Research as the foundation of the management of university intellectual capital in knowledge societies (Review)

Authors

  • Isabel Regina Armas-Heredia Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Viviana Pastora Panchi-Mayo Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Hipatia del Rocío Pazmiño Acosta Universidad Central del Ecuador

Keywords:

knowledge, active intangible, work university students, investigation

Abstract

Within the framework of knowledge societies, the intellectual capital management is a key process in the generation of value and competitiveness for the different organizations, including university institutions in view of their teaching functions, investigation and extension are directly linked to two fundamental aspects of this process, such as the formation of human resources and, the generation of scientific knowledge. Under this direction, in this article discusses the role of research activities in the management of the intellectual capital of university institutions. Methodologically, the study was based on the review of specialized literature in the field of knowledge society and intellectual capital, emphasizing in the specific case of institutions of higher education. The conclusions of the investigation, demonstrate the need to consolidate the management of university intellectual capital through the strengthening of research processes, which in turn implies a rethinking of the traditional performance of university functions to promote a feedback of extension, research and teaching as a basis for an efficient management of the intangible assets that make up university intellectual capital.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, S. & Díaz, M.; Hernández, Y. (2011). El capital intelectual en la gestión del conocimiento de las universidades. Cuadernos de Educación y desarrollo 3(24). Disponible: http://www.eumed.net/rev/ced/24/ccc.htm

Bradley, K. (1997). Intellectual capital and the new wealth of nations II. Business strategy rewiew (8)1, 53-62.

Bueno, E. (2002). La sociedad del conocimiento: un nuevo espacio de aprendizaje de las personas y organizaciones. Revista Valenciana d´ Estudis Autonómics (37) 21,42.

Cañibano, L.; García, M.; Sánchez, P. (1999). La relevancia de los intangibles para la valoración y la gestión de empresas: revisión de la literatura. Revista Española de Financiación y Contabilidad (100), 17-88.

Castells, M. (1996). La era de la información. Economía, Sociedad y Cultura. La Sociedad Red. Madrid: Alianza.

Castells, M. (2002). La dimensión cultural de internet. Andalucía Educativa (36), 7-10. Recuperado de http://114.red-88-12-10.staticip.rimatde.net/mochila/didactica/Castells_dimension_cultural_internet.pdf

Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid, España: Santillana/UNESCO, 91-103.

Drucker, P. (1969). The Age of Discontinuity. New York: Harper & Row.

Edvisson, L.; Sullivan, P. (1996). Developing a model for managing intellectual capital. European management journal (14)4, 356-364.

Edvinsson, L.; Malone, M. (1998). El Capital Intelectual: Cómo identificar y calcular el valor inexplorado de los recursos intangibles de su empresa. Bogotá: Norma.

Gómez, M. (2010). Modelo de indicadores para evaluar la gestión del capital intelectual en la extensión universitaria. CONHISREMI 6(3), 65-78. Disponible: http://conhisremi.iuttol.edu.ve/pdf/ARTI000106.pdf

Kaplan, R.; Norton, D. (1997). Cuadro de mando integral. Barcelona: Gestión 2000.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. UNESCO: París.

Padrón, J. (2009). Obstáculos para una investigación orientada al desarrollo social. Seminario Nacional de Ciencias Sociales. Universidad de Carabobo, Valencia.

Ramírez Y. (2011). El capital intelectual en las instituciones de educación superior. Tesis Doctoral inédita. Universidad Castilla de la Mancha: España.

Published

2017-12-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Research as the foundation of the management of university intellectual capital in knowledge societies (Review). (2017). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 13(4), 326-339. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/293

Most read articles by the same author(s)