Learning of an Heuristic Program for the Transferring Between Representations of Analytic Geometry Objects. (Original)

Authors

Keywords:

initial teacher training; analytical geometry; heuristic program; problem solving; transfer between representations

Abstract

The article contains a result of a pedagogical research aimed at favoring the performance in the resolution of transfer problems between representations of objects of Analytic Geometry of students who are being formed as Mathematics teachers. Specifically, it contains a proposal of a heuristic program for the resolution of problems of this type and describes the processes of elaboration and application of this program during its learning in a pedagogical pre-experiment. The article also describes the procedure used in the measurement of the study variable and presents data that express the results achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ortelio Nilo Quero Méndez, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

  • Aldo Medardo Ruiz Pérez, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

References

Álvarez, M., Almeida, B. y Villegas, E. (2014). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Matemática. Documentos metodológicos. La Habana: Pueblo y Educación.
Ballester, S., Santana, H., Hernández, S., Cruz, I., Arango, C., García, M., Álvarez, A.,... Torres, P. (1992). Metodología de la Enseñanza de la Matemática. Tomo I. La Habana: Pueblo y Educación.
Janvier, C. (1978). The interpretation of complex cartesian graphs representing situations: Studies and teaching experiments (Tesis doctoral). University of Nottingham. Nottingham, United Kingdom.
Janvier, C. (Ed.) (1987). Problems of representation in the teaching and learning of mathematics. Hillsdale NJ: Erlbaum A.P.
Jungk, W. (1978). Conferencias sobre Metodología de la Enseñanza de la Matemática 1. La Habana: Pueblo y Educación.
López, J. C. (2020). Rúbricas, evaluación más allá de la calificación. Edukafé, Documentos de trabajo de la Escuela, No. 9. Cali: Universidad Icesi. Recuperado de http://eduteka.icesi.edu.co /articulos/rubricas.
National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (2000). Principles and Standars for School Mathematic. Reston, Va.: NCTM.
Polya, G. (1981) ¿Cómo plantear y resolver problemas? Ciudad de México: Trillas.
Puig, S. (2003). La medición de la eficiencia del aprendizaje de los alumnos. Una aproximación a los niveles de desempeño cognitivo [versión electrónica]. ICCP. La Habana. Cuba.
Quero, O. (2018). La transferencia entre representaciones en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Geometría Analítica en la formación inicial de profesores de Matemática. (Tesis de doctorado). Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.
Ruiz, A. M. (2006). Procedimientos y medios para relacionar constructos, dimensiones, indicadores y medición en la investigación pedagógica (curso post-evento). En A. Chinea, J. Medina & I., Cabezas (Eds.), Actas del Evento Provincial Pedagogía 2007. ISP Silverio Blanco. Sancti Spíritus. Cuba.
Schoenfeld, A. H. (1985). Mathematical Problem Solving. Orlando, FL: Academic Press.
Talízina, N. (1988). Psicología de la enseñanza. Moscú: Mir.
Torres, P. (1993). La enseñanza problémica de la Matemática del nivel medio general. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. La Habana.

Published

2021-12-15

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Learning of an Heuristic Program for the Transferring Between Representations of Analytic Geometry Objects. (Original). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(1), 378-399. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2923