The lexical Competence in the English Language Learning as a Foreign Language. (Essay)

Authors

Keywords:

competence; lexical competence; lexical; english language

Abstract

The term competence, despite its extensive use and recognition from the Pedagogical Sciences, has had different meanings and it is the subject of various interpretations based on the dissimilar epistemological positions of researches. In the composition, some of the proposal made in the last decade were evaluated by different authors in the formation of competencies. In this sense, the acquisition of the vocabulary becomes very important in the learning of any language, since the possession of an adequate repertoire will allow students to master the vocabulary with greater confidence in a given context. The integrative nature of lexical competence in the appropriation and construction of lexical knowledge and in the assimilation of the preceding historical-cultural experience is recognized.  During the development of learning the English language, several methodologies have been adopted with the primary purpose of promoting a better learning process in the student, in which achieve effectively the essential objective of learning the language, which is to use it in communicative situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yitsy Castillo Rodríguez, Universidad Agraria de La Habana. Mayabeque, Cuba.

    Licenciada en Educación Lenguas Extranjeras, Inglés. Instructor.

  • Ernesto Zumeta Izaguirre, Universidad Agraria de La Habana. Mayabeque, Cuba.

    Máster en Educación Avanzada. Prof. Auxiliar.

  • Niurka Rodríguez Martínez, Universidad Agraria de La Habana. Mayabeque, Cuba.

    Doctora en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

References

Astika, G. G. (1993). “Analytical assessments of foreign students’ writing”. RELC journal. 24, 61-70. Recuperado de https://doi.org/10.1177/003368829302400104
Bartol, J. A. (2002): "El léxico que enseñamos (aportaciones desde la disponibilidad léxica)". En Vicente González Martín (coord.), Hacia la unidad en la diversidad: difusión de las lenguas europeas. Salamanca, Universidad de Salamanca y Diputación de Salamanca, pp. 62- 74.
Canale, M. (1995). De la competencia comunicativa a la pedagogía comunicativa del lenguaje. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid, Edelsa, pp. 63-81.
Cassany, D., Luna, M., y Sanz, G. (1998). Enseñar lengua. Barcelona: Graó, 4ª ed.
Castellanos, B., Fernández, A. M., Llivina, M. J., Arencibia, V., y Hernández, R. (2005). Esquema conceptual, referencial y operativo sobre la investigación educativa. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Coady, J. (1993). Research on ESL/EFL vocabulary acquisition: Putting it in context. In Second Language Reading and Vocabulary Learning. Eds., Thomas Huckin, Margot Haynes y James Coady. Norwood, NJ: Ablex Publishing, 3-23.
Fernández, A.M. (1996). La competencia comunicativa como factor de eficiencia profesional del educador. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Habana. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”.
Horruitiner, S, P. (2008). La universidad cubana: El modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela.
Izquierdo, M. (2004). La selección del léxico en la enseñanza del español como lengua extranjera. Málaga: ASELE.
Juan, A. y García, I. (2012). “Los diferentes roles del profesor y los alumnos en el aula de lenguas extranjeras”. Didacta, 21, (38).
Koda, K. (1989). The effects of transferred vocabulary knowledge on the development of L2 reading 026553229301000308proficiency. Foreign Language Annals. 22, 6, 529- 540. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.1989.tb02780.x
Laufer, B. (1998). “The development of passive and active vocabulary in a second language: same or different?”. Applied Linguistics. 19, 2, 255- 271. https://doi.org/10.1093/applin/19.2.255
Laufer, B., y Zahava, G. (2004). “Testing Vocabulary Knowledge: size, strength and computer adaptiveness”. Language Learning. 54, 3, 469-523. https://doi. org/10.1111/j.0023-8333.2004.00260.
Linnarud, M. (1986). Lexis in composition: a performance analysis of Swedish learners’ written English. Lund: Gleerup.
López, M.T. (2005). La evaluación de la competencia léxica: Test de vocabulario. Su fiabilidad y validez. Madrid: Secretaría General Técnica del Ministerio de Educación.
Luoma, S. (2004). Assessing speaking. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/cbo9780511733017
Machado, R. (2005). Transformación-acción e investigación educativa. En: Herrán Gascón A de la, Hashimoto E, Machado Ramírez EF. Investigar en Educación: Fundamentos, Aplicación y Nuevas Perspectivas. Madrid: Dilex. pp. 163-325.
Meara, P. (1996). The dimensión of lexical competence. In: Brown, G. et al. (eds.), Performance and competence in Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press 35-54.
Meara, P. M. (1996b). The third dimension of lexical competence. Paper presented at the AILA Congress Jyvaskyla.
Nation, P., y Meara P. (2010). Vocabulary. An introduction to Applied Linguistics. Eds., Norbert Schmitt. New York: Edward Arnold, pp. 34-52.
Pérez, C. (1999). La enseñanza del vocabulario desde una perspectiva lingüística y pedagógica. En S. Salaberri (ed.). Lingüística Aplicada a las Lenguas Extranjeras (pp. 262–307). Almería: Universidad de Almería.
Read, J. (1993). The development of a new measure of L2 vocabulary knowledge. Language Testing, 10, 355-371. https://doi.org/ 10.1177/
Sanhueza, C., Ferreira, A., y Sáez, K. (2018). Desarrollo de la competencia léxica a través de estrategias de aprendizaje de vocabulario en aprendices de inglés como lengua extranjera. Universidad de Concepción. Vol. XLII (2). ISSN 0254-9239. https://doi.org/10.18800/lexis.201802.002
Tejada, J. (2009). Competencias docentes. Profesorado. Revista Currículum y Formación del profesorado, Vol. 13 (2). Disponible en: http://www.ugr.es/recfpro/ 2005. pp. 163-325.
Vigotsky L. S. (1962). Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press.

Published

2021-11-30

Issue

Section

The Pointer

How to Cite

The lexical Competence in the English Language Learning as a Foreign Language. (Essay). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(1), 586-600. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2891