Neuropedagogy, Methodological Suggestions for its Application in Higher Education. (Essay)
Keywords:
higher education; neurosciences; neuropedagogy; pedagogy; teaching-learning processAbstract
This article contributes to guide higher education professors in the direction of the teaching-learning process that is based on the knowledge of Neuropedagogy, a new scientific discipline that promotes the study of the brain and leaves its mark on student learning. Despite the fact that the valuable contributions of Neuropedagogy are known, the experience of the pedagogical practice shows that it is necessary to continue perfecting the teaching-educational process in which the knowledge acquired by the teachers in this discipline is applied in a conscious and planned way. In this sense, the present work aims at offering methodological recommendations to university professors of the Bachelor's Degree in Nursing of the Faculty of Health Sciences at the Technical University of Babahoyo, Los Ríos, Ecuador, in order to apply the knowledge on Neuropedagogy in favor of the teaching-learning process. The methods used for this purpose were: analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical for the construction of the theoretical framework of the research and modeling for the elaboration of the methodological recommendations that are provided as a result of the research. This proposal takes into consideration the premises of Neuroeducation and the health professional's way of acting. Its application in other contexts requires the creativity and expertise of the teaching staff.
Downloads
References
Buzan, T. (1996). El libro de los mapas mentales. Barcelona, España: Ediciones Urano, S.A.
Calderón, C. (2019). Claves para una educación basada en la Neuropedagogía. Pedagogía del siglo XXI. Recuperado a partir de: https://ccalderon.es/claves-para-una-educacion-basada-en-la-neuropedagogia/
Camacho, G., Alemán, I. y Onofre, V. (2019). Neuropedagogía y su aporte a los niveles de aprendizaje. Revista Opuntia Brava, Volumen: 11 Número: 3. Recuperado a partir de: https://doi.org/10.35195/ob.v11i3.811.
Campos, A. (2010). Neuroeducación: uniendo las neurociencias y la educación en la búsqueda del desarrollo humano. La educación. Revista digital, No 143. Recuperado a partir de: https://kdoce/wp-content/uploads/2017/10/DOC1-neuroeducación.pdf
Ferreira, T. (2012). Neurociencia + Pedagogía = Neuropedagogía: repercusiones e implicaciones de los avances de la Nuerociencia para la práctica educativa. Recuperado a partir de: https://dispace.unia.es/bitstream/handle/10334/2075/0341_Ferreira.pdf?secuence=1&isAllowed=y.
Mendoza, M. (2015). ¿Cómo aprendemos desde la neurociencia? La neuropedagogía y el impacto en el aula de clase. Educación. Recuperado a partir de: https://doig.org/10.33539/educacion.2015.n21.1048.
Mora, F. (1994). Diccionario de Neurociencia. Madrid: Alianza Editorial.
Sánchez, A., y Sánchez- Toledo M., E. (2002). La pedagogía cubana, sus raíces y logros. Compendio de Pedagogía, pág 36. Ciudad de la Habana, Cuba: Ciencia y Educación.
Suárez, A., Ramos, L., Sellan, V., y Parente, E. (2020). La motivación de los estudiantes de enfermería durante la docencia en el aula virtual. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria. Vol 6. Recuperado a partir de: https://45.238.216.13/ojs/index.php/mikarimin/index
Torres, Alvarado y Bernal. (2018). Caracterización del neuroaprendizaje en estudiantes de licenciatura. Debates en Evaluación y Currículum/Congreso Internacional de Educación: Evaluación 2018 /Año 4, No. 4/ Septiembre de 2018 a Agosto de 2019. Recuperado a partir de: https://postgradoeducacionuatx.org/pdf2018/A231.pdf
Pinzón, D.M., y Tellez, F.J. (2016). Herramientas Neuropedagógicas: Una Alternativa para el Mejoramiento en la Competencia de Resolución de Problemas en Matemáticas. Escenarios, 14 (2), p,p 45 - 59 DOI: http://dx.doi.org/10.15665/esc.v14i2.931