The Training of Undergraduate Teachers for Multigrade Work in Rural Areas. (Original)
Keywords:
multiple class; didactics; teaching-learning; primary educationAbstract
In the research, the authors work the problem of inadequacies in the teacher's professional training to work with multiple class. Meanwhile, the objectives are framed, firstly, to critically analyze the theoretical references that have been reviewed on the subject discussed and secondly, to propose a didactic alternative to structure the teaching-learning process in multigrade classrooms so that it is favored, and facilitate and improve the scientific-pedagogical work of teachers. In this regard, to structure said process in this context, a thematic plan is offered for those in initial training. Here the main issues to be addressed in the overcoming are incorporated, depending on the interests that exist in the aforementioned space. In this particular, the most relevant value that is fostered is equity, when assessing with a professional attitude, how education should be directed towards equal opportunity in the conditions of the pedagogical process of the sector where the school is conceived as a space for the integration of all social areas. To carry out the research in question, two groups of methods were used: the theoretical. Of which the analytic-synthetic, inductive-deductive, hermeneutical and modelation were used, fundamentally; and that of the empirical. Of the latter, the following were used: observation, documentary study, interviews and questionnaire. In addition, the criteria of specialists and users were used to assess this proposal. Meanwhile, the experimentation allowed to verify in pedagogical practice the value of the proposed didactic actions.
Downloads
References
Arias, Y., Lissabet, J. L., y Quesada, C. E. (2018). Estrategia educativa para desarrollar el proceso docente-educativo de la escuela primaria multigrado en Cuba. En Ciencia e innovación tecnológico, (2018) Volumen 2, pp. 1657-1668. Las tunas, Cuba: Edit. Academia-Opuntia Brava.
Asamblea Nacional del Poder Popular (2019). Constitución de la República de Cuba. La Habana, Cuba: Edit. Política.
Avendaño, R., (1998). Una escuela diferente. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Colmenares, A., Castillo, N., y Ortiz, M. (2020). Evaluación del aprendizaje: significados construidos por los docentes en la escuela rural primaria. Voces de la Educación, 5(9), 89-118. Recuperado de https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02505973
Cruz, E., Marrero, H., y Rojas, M. C. (2018). Consideraciones sobre planificación de clases en las condiciones del grupo clase multigrado para favorecer la formación inicial. Luz. (2), 65-76.
Falcón, H. M. y González, Y., (2018). Estrategia de superación para maestros, directores, jefes de ciclos y metodólogos del sector rural de la provincia Santiago de Cuba. En Ciencia e innovación tecnológico, (2018) Volumen 2, pp. 1657-1668. Las Tunas, Cuba: edit. Academia-Opuntia Brava.
Guilarte, H., (2002). Concepción didáctica para la preparación multigrado de los estudiantes de la carrera Educación Primaria desde la disciplina Estudios de la Naturaleza y su Metodología. (Tesis Doctoral). Universidad pedagógica Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.
Juárez, D., (2017). Percepciones de docentes rurales multigrado en México y El Salvador. Sinéctica, (49), 1-16. Recuperado de www.sinectica.iteso.mx.
Parra, A. M., (2019). Análisis de la práctica educativa de los docentes de básica primaria, de cinco escuelas unitarias multigrado del departamento de Cundinamarca. (Tesis de Maestría). Universidad Pedagógica Nacional, Facultad de Ciencias de la Educación. Bogotá, Colombia.
Portal, A., y Gallardo, N., (2019). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural de la lengua en la preparación del maestro. Luz, 27(3), 18-28. https://luz.uho.edu.cu/
Quiñones, D., Calixto, G., Marrero, H., Lassabet, J. L., y Miyares, M. E., (2009). Teoría y práctica de la escuela primaria multígrado. La Habana, Cuba: Sello Editor Educación Cubana.
Rico, P., Bonet, M., Castillo, S., García, M., Martín, V., Rizo, C., y Santos, E. M., (2006). El modelo de escuela primaria cubana. Una propuesta de educación desarrolladora. La Habana, Cuba: Edit. Pueblo y Educación.
Rodríguez, M. L., y Smith, S. L., (2020). Propuesta teórico-didáctica para la integración de contenidos y objetivos en la clase única del multigrado. Maestro y Sociedad, 17(4), 663-676.
Silva, N., y Alfonso, I., (2016). Didáctica para favorecer el desarrollo del trabajo metodológico del maestro de la escuela multigrado. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, (1), 1-23. Recuperado de https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/