Interculturality in the Educational Field. A Study of its Evolution and Current Development. (Review)

Authors

Keywords:

interculturality; multiculturalism; cultural and artistic education; diversity; inclusion

Abstract

This article presents a compilation of studies that approach the historical memories of interculturality and the progressive way in which it has been associated with the educational field, based on this analysis and description, are further specified, reflections on research that refers to the different ways in which intercultural has been forged, including the exaltation of Cultural and Artistic Education as an appropriate means for the development of this social area in educational settings, exalting harmonious coexistence, democracy and respect for diversity as a contribution to a more equitable society and leaving aside the limiting approach of multiculturalism. In this sense, this study aims to be a contribution to raise awareness about the advantages that an optimal development of the intercultural area would determine in the new generations. For this, precise extracts are highlighted such as: history and educational public policies, research background in different contexts, main conceptualizations and theories regarding the topic in question.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cristóbal Ramiro Montesdeoca Navas, Universidad Tecnológica Indoamérica. Ecuador.

    Magister en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo.

  • Lilia del Pilar Purcachi Aguaguiña, Universidad Tecnológica Indoamérica. Ecuador.

    Magister en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo.

References

Asamblea Nacional del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Publicada en Registro Oficial 449 del 20 de octubre de 2008. Ecuador.
Asqui, J., León, J., Santillán, R., Santillán, H., Obregón, A & Calero, S. (2017). Influencia de la teoría de las inteligencias múltiples en la educación física: estudio de casos. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(3), 1-11.
Berdejo, C. (2019) Arte, sociedad y memoria. De la educación en el arte como reactivo social...Editorial...Teseo.http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20190813020456/Sociologia_de_la_cultura.pdf
Congreso Nacional. (2003). Código de la Niñez y Adolescencia. Publicada en Registro Oficial 737 del 03 de enero de 2003.Ecuador.
García, L., y Arroyo, M. (2014). La formación del profesorado en Educación Intercultural: un repaso sobre su formación inicial y permanente. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 7, (2), 127-142.
Guzmán, M. (2018). Los Retos de la Educación Intercultural en el Siglo XXI. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(1), 199-212. http://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100199
Hernández, A., y Iglesias, A. (2017). La importancia de las competencias digitales e informacionales para el desarrollo de una escuela intercultural. Interacción, 13 (43), 205-232. http://doi.org/10.25755/int.12038
Asamblea Nacional del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Publicada en Segundo Suplemento del Registro Oficial Nº 417 - jueves 31 de marzo del 2011.Ecuador.
Mercadé, A. (19 de diciembre de 2012). Los 8 tipos de inteligencias según Howard Gardner: La Teoría de las Inteligencias Múltiples. Transformando el Infierno. https://transformandoelinfierno.com/2012/12/19/los-8-tipos-de-inteligencia-segun-howard-gardner-la-teoria-de-las-inteligencias-multiples/
Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Currículo del área de Educación Cultural y Artística para el subnivel Elemental de Educación General Básica. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/2-ECA.pdf
Pibaque, M., Baque, L., Ayón y Ponce, S. (2018). La dinámica educativa intercultural y la inclusión educativa. Revista Lasallista de investigación, 15 (2), 153-168. http://doi: 10.22507/rli. v15n2a12
Plan Nacional de Desarrollo. (2017). “Toda una Vida 2017-2021”. Resolución N. ª CNP-003-2017. Ecuador.
Ruiz, A y Soria, E. (2016). La interpretación social y la mediación intercultural en el ámbito escolar. Un estudio exploratorio sobre las necesidades de interpretación en la ciudad de Córdoba. SENDEBAR, 0 (27), 51-71.
UNESCO (2006). Directrices de la UNESCO sobre la educación intercultural. Documento de la 33ª la reunión de la Conferencia General, Proyecto de informe de la Comisión II (33 C/82), punto 3.1. 7-42.
Villalba, C. (2016). Educación para la Ciudadanía. Editorial Ecuador F.B.T. Cía. Ltda.
Zetina, N. (2017). Objetivos del Desarrollo Sostenible 2030. “Patrimonio”: Economía cultural y educación para la paz (Mec-Edupaz), 1(11), 39-63.

Published

2021-11-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Interculturality in the Educational Field. A Study of its Evolution and Current Development. (Review). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(1), 62-78. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2857