The Role of Teachers in Front of the COVID-19 Crisis, a Look from the Human Approach. (Original)
Keywords:
self-training; teachers; pandemic; virtual education; ecuadorAbstract
It is natural that many of the teachers feel fear,hopelessness,stress, etc., when they are confined in their homes before the risks of contagion from COVID-19.The objective of this research is to support the preparation of teachers tostart the forced process of distance education in Ecuador.This systematization of experience starts from the Reflective Critical paradigm to virtually administer qualitative research techniques: forum,openinterview,andlifestories. The participants are a captive group of 20 teachers who work at the State Technical University of Quevedo of the Republic of Ecuador,who took part in a process of social construction of knowledge regarding this pandemic.As a result,itpresents a protocol for the self- preparation of teachers before the challenge of synchronous and asynchronous teaching.The lessons learned are the human predisposition to overcome collective fear comes from the acceptance of what is living,the flexibility to adapt,and the planned action to advance. It confirms that the teacher's roles in the face of the pandemic are empathicorientation and the transmission of calm.
Downloads
References
Boyes, E., y Villafuerte, J. (2018). Competencia comunicacional para potenciar el proceso enseñanza- aprendizaje en clínica odontológica. Ciencia Odontológica, 15(2), 35-50. https://produccioncientificaluz.org/index.php/cienciao/article/ view/24617/25061
Cabero, J., y Ruiz-Palmero, J (2018). Las Tecnologías de la información y la comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 9(2), 16-30.
Dutaa, N., Panisoaraa, G. & Panisoaraa, O. (2015). The Effective Communication in Teaching. Diagnostic study regarding the academic learning motivation to students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186(1), 107–110. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.04.064
Freire, P. (1997). Pedagogía de la Autonomía. Siglo XXI. Trabajo original publicado en 1996.
Gavilánez, W. E. P., Higuera, M. G. P., Oviedo, L. I. M., y Jácome, V. A. M. (2019). Habilidades directivas fundamentales en la administración pública. RECIMUNDO, 3(ESP), 682-705.
Moro, A., Dupotey, N., y Salgado, A. (2019). Las TIC como herramienta didáctica. Estudio Universidad de Oriente. Refcale, 7(3), 151-160. http://refcale.uleam.edu.ec/ index.php/refcale/article/view/2742/1854
Organización Mundial de la Salud (OMS) (2020). Alocución de apertura del Director General de la OMS en la rueda de prensa sobre la COVID-19 celebrada el 11 de marzo de 2020. https://www.who.int/es/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media- briefing-on-covid-19---11-march-2020
Pânişoară, G. (2015) Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186(1), 202–208. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815023241
Ramos, S. (2017). Niveles de resiliencia en una población afectada por un desastre natural. Plan de titulación. Programa de Psicología de la Universidad de las Américas. http://dspace.udla.edu.ec/bitstream/ 33000/7987/1/UDLA-EC-TPC-2017-27.pdf
Sachtleben, A.. (2015). Pedagogy for the multilingual classroom: Interpreting education. Translation and Interpreting. 7. 51-59. 10.12807/ti.107202.2015.a04.
Salmerón, M., y Villafuerte, J. (2019). Los logros de aprendizaje a partir de la dinamización de las prácticas lectoras. Revista Refacalie, 7(1), 143-166. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2925
Salgado, N. (2017). Propuesta metodológica para el aprendizaje de inglés en la Universidad Tecnológica Equinoccial (Ecuador) con el uso de las TIC. (Tesis doctoral). Universidad de Extremadura. https://repositorio.pucese.edu.ec/bitstream/ 123456789/616/1/QUINONEZ%20LUQUE%20JENNY%20GABRIELA.pdf
Sánchez, E., Sánchez, J., y Ruiz, J. (2019). Percepción del alumnado universitario respecto al modelo clase invertida. Investigación en Educación, 11(23), 151-168. 10.11144/Javeriana.m11-23.paur
UNESCO (2016). Sistematización de experiencias innovadoras. https://unesdoc.unesco.org /ark:/48223/pf0000247007
Valencia, M., Peña, J., & Colunga, S. (2017). La automotivación hacia la implicación docente: el caso de los maestros normalistas rurales en México. Refcalie, 8(4), 85-94. https://refcale.uleam.edu.ec /index.php/didascalia/article/view/2038/1067