Didactic Strategy to Activate the Scientific Research Component in Veterinary Medicine Students. (Essay)

Authors

Keywords:

students; strategies; development; scientific component

Abstract

The present work allows to expand the knowledge about the role of the teacher as a guide, advisor, facilitator, incentivator and leader of research activities, which, supported by the application of strategies aimed at developing scientific research skills, achieves high development of skills in the branch of scientific research knowledge, both in its field of action and in its sphere of action in the students of the Veterinary Medicine career, at the same time it is possible to encourage in them the vocation for research through the use of strategies that allow increasing the productivity and efficiency in research as a basic and essential contribution to the creation and updating of knowledge. Due to the importance and the primary role of student scientific research, this work is aimed at developing and activating competence in the scientific research component in Veterinary Medicine students from the perspective of a development research project in which students of the different academic years participate as actors of the research activity, which in turn integrate and are part of a student scientific group, whose responsibility is to solve the problems raised through the use of a methodological strategy that at the same time constitutes their instrument technological.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana María Camps Ramírez, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Master en Ciencias Pedagógicas. Prof. Auxiliar.

  • Isabel Milanés Vega, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Master en Ciencias Pedagógicas. Prof. Auxiliar.

  • Elizabeth María Oliva Camps, Policlínico Docente René Vallejo. Bayamo, Cuba.

    Doctora. Especialista MGI.

  • Duliet Hong León, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Ingeniero. Instrutor.

References

Andrade, J. (1999). El internet y el hipertexto en la creación colaborativa de conocimiento. Encuentro educacional: (6:) p.271-290.
Blanco, F. (2007). El desarrollo de competencias docentes en la formación del profesorado. Quito: Secretaría General Técnica.
Bolin, B., Lee, K. H., GlenMaye, L., y Yoon, D. P. (2012). Impact of research orientation on the research anxiety of social work students. Journal of Social Work Education. 48 (2), 223-243.
Corrales Reyes, I. E., Rodríguez-García, M.J., Reyes Pérez, J.J., García-Raga, M. (2017). Limitantes de la producción científica estudiantil. Educ Med 18(3). p.12. Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181316301553
Christensen, C. M., y Eyring, H. (2011). “The Innovative University: Changing the DNA of Higher Education from the Inside Out” (“La universidad innovadora: cambiando el ADN de la educación superior de adentro hacia afuera”. USA: Jossey-Bass Higher and Adult Education Series.
De las Salas, M., Perozo, S., y Lugo Z. (2014). Actitud del estudiante universitario hacia la investigación en el núcleo luz-costa oriental del lago. REDHECS.9 (17): p14. Recuperado de: http://publicaciones.urbe.edu/index.php/REDHECS/article/viewArticle/3384/4678
González-Saldaña, J., Chavez-Uceda, T., Lemus-Arteaga, K., Silva-Ocas, I., Galvez-Olortegui, T., Galvez-Olortegui, J. (2017). Producción científica de la Facultad de Medicina de una universidad peruana en SCOPUS 30(20) Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181317300384
Kerlinger, Fred, N. (1975). “Investigación del Comportamiento. Técnicas y Metodología”. 1ª Edición. p 773. México: Editorial Interamericana.
Lago de Vergara, D., López Ruiz, E., Fernández Municio, P., y Ospina R. (2014). La calidad de la Educación Superior. ¿Un reto o una utopía? Bogotá: Ecoe.
Rojas, A. (2016). El aseguramiento de la calidad y su aporte al desarrollo de la Universidad de Talca. En: Seminario Internacional Calidad en la Educación Superior. p1-32. Montevideo. Uruguay.
Serrano, S., Williams. Pérez, González LO. Mass Sosa, L. (2005). Investigación científica: ¿Mayor metacognición? Medisur 3(4):p8.Recuperado de:http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/viewArticle/137
Suayero, I. (2013). El trabajo científico estudiantil en la formación universitaria. Revista Digital EFDeportes.com. 17(176). Recuperado de http://www.efdeportes. com/efd176/el-trabajo-cientifico-estudiantil-en-laformacion-universitaria.htm.
TABLOIDE (2016). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el Período 2016-2021. p.19
UNESCO. (1998). Conferencia regional de la UNESCO. París: Ediciones UNESCO.

Published

2021-09-24

Issue

Section

The Pointer

How to Cite

Didactic Strategy to Activate the Scientific Research Component in Veterinary Medicine Students. (Essay). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(4), 636-649. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2813