The Environmental Ethical Education of Professionals of the Health for the Interaction with Nature. (Original)

Authors

Keywords:

environmental ethical valuation; professionals of health; it heals coexistence with the nature; post grade programs

Abstract

With an integration of statistical empiric, theoretical and mathematical methods, the followed procedures belong together with a pedagogic investigation. By means of the bibliographical inquiry was necessary the definition of environmental ethical education and with other investigation methods the identification of the level was reached in that is, settling down the scientific problem in how to contribute to its invigoration in the professionals of the health for the fight for the healthy interaction with the nature. The defined objective was to design post grade  programs that facilitate the professionals of the health the improvement of the environmental ethical education in the fight for the healthy interaction with the nature that which threw the wanted results since the origin of the inadequacies was corroborated detected in the imitation of experiences, without practical and lacking trainings of a base theoretical to guide, that which problematize the appropriate environmental ethical education of the professionals of the health. It was clarified in the post grade programs the relationship to develop socio humanist-education ethical environmental-healthy interaction with the nature and they offer course programs and training in the post grade  that endow professionals of the health and population in general of a pedagogic resource for the development of the environmental ethical education in the fight for the healthy interaction with the nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marlene Megret Columbié, Hospital General Docente Agosthino Neto. Guantánamo, Cuba.

    Licenciada en Enfermería, Especialista Iº en Enfermería Comunitaria. Asistente.

  • Esmilki Hernández Estevez, Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo. Guantánamo, Cuba.

    Licenciada en Educación, Especialidad Historia y Marxismo Leninismo, Instructor.

  • Lianne Milán Savigne, Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo. Guantánamo, Cuba.

    Máster en Longevidad Satisfactoria. Instructor.

References

Álvarez, M.R. (2014). Ensayo ética y educación ambiental para el desarrollo sostenible. Recuperado de https://es.slideshare.net/bcarolinato/ensayo-etica-y-educacion-ambiental-para-el-desarrollo-sostenible
Amaro, M. (2015). Ética social, profesional, profesoral y de la ciencia. Medisur 13(6) Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2015000 600003 &lng=es.
Arpita, A. M. (2019). Bioética en la enseñanza de los profesionales de ciencias de la salud. Rev Med Hered 30 (2): 126-128. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script= sci_ arttext&pid= S1018 130X2019000200012&lng=es.
Asamblea Nacional del Poder Popular. (2016). Actualización de los Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución, aprobados por la Asamblea Nacional del Poder Popular en julio de 2016. Tabloide Especial. La Habana: Editora Política; 2016.
Centro de Información y Comunicación Ambiental de Norteamérica. (2004). Saber más...Ética y medio ambiente. Recuperado de https://www.ucipfg.com/Repositorio/ MLGA/MLGA5-03/00.3.pdf
Delgado, C. J. (2018). La bioética en la revolución contemporánea del saber. 2da edición. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales
Megret, M., Hernández, E. y Millán, L. (2021). La educación ética ambiental de profesionales de la salud para la interacción con la naturaleza. (Material en soporte digital)
Organización Mundial de la Salud. (2018). La Atención Integral en Salud. Recuperado de https:// www.sites.google.com/site/medfamger/la-atencion-integral-en-salud
Partido Comunista de Cuba. (2016). Plan nacional de desarrollo económico y social hasta 2030: propuesta de visión de la nación, ejes y sectores estratégicos. Eje estratégico: Desarrollo humano, equidad y justicia, Objetivos específicos 197. 3 y el 200. 6. La Habana: Editora Política; 2016. Tabloide Especial.
Prieto, D. M. (2001). La reflexión axiológica y el sistema de valores del profesional de la salud. Rev Hum Med 1 (1). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_ arttext &pid =S17 27-81202001000100002&lng=es.
Pupo, N. L, Hernández, G. L. C. y Presno, LC. (2017). La formación médica en Promoción de Salud desde el enfoque de los determinantes sociales. Rev Cubana Med Gen Integr 33(2) Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-2125201700020000 7&lng=es.
Ramos, V.P. y Bedregal, GP. (2017). La ética médica en discusión: análisis de los principales temas sobre ética médica en la práctica clínica tratados en revistas nacionales de Medicina y Bioética 1998-2013. Acta bioeth. 23(1) Recuperado de https://scielo. conicyt.cl/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S1726569X2017000100071&lng=es.
Robinson, F., Ramos, D.D., Acosta, U.Y., Arias, E.Y. y Guilarte, A.M. E. (2018). El desarrollo sociohumanista de los profesionales de la Salud. Rev Hum 18(1) Recuperado de http://scielo.sld. cu/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000100004 &lng=es.
Sepúlveda, J. L., Freire, A., Cícera, E. y Domingo, T. (2011). La ética ambiental como reflexión: hacia el desarrollo de la conciencia de la responsabilidad Recuperado de http://www.inicepg.univap.br/cd/INIC_2011/anais/arquivos/0083_0029_01.pdf
Valera, L. (2016) ¿Qué es la ética ambiental? Desde sus raíces hacia el futuro. Faculty of Philosophy y Center of Bioethics, Pontificia Universidad Católica de Chile Recuperado de http://aebioetica. org/revistas/2016/27/91/289.pdf

Published

2021-09-15

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The Environmental Ethical Education of Professionals of the Health for the Interaction with Nature. (Original). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(4), 303-319. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2755