Empowerment for Management in the educational unit (Original)

Authors

  • Milena Aracely Estupiñán-Guamani Universidad Tecnológica Indo América

Keywords:

directive management, empowerment, quality, excellence

Abstract

This work is aimed at reflecting on the transformations of the directive management for the securing of the educational quality, in the educational institution San Pio X, from the perspective of the empowerment to all the managers of the institution to Achieving quality and excellence in achieving the objectives proposed with the implementation of a model of excellence, based on a correlational methodological design, causal because it gives a look at the management at a certain time in the life of  The institution. The importance of managing management to achieve the expected academic and social outcomes is also valued.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnoletto, J. (2014). Fundamentos de la Administración de organizaciones. Córdova: EUMED. Obtenido de http://www.eumed.net/libros-gratis/2014/1395/#indice

Azzerboni, D., & Harf, R. (2008). Conduciendo la Escuela: Manual de Gestion Directiva y Evaluacion Institucional. Buenos Aires: Novedades Educativas

Blanchard, K., Carlos, J. &Randolph, A. (1997). Empowerment: 3 Claves para lograr que el proceso de facultar a los empleados funcione en su empresa. Bogotá: Norma S.A.

Cevallos, M. (2012). Teorías y prácticas de la gestion directiva en las instituciones educativas . Obtenido de https://drive.google.com/file/d/0By7ehuAaQ LwQSVNXTjVaVzhzN0U/view

Freire, P. (2008). Contribuciones para la pedagogía. En P. Freire. Buenos Aires : CLACSO. Obtenido de http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/collect/clacso/index/assoc/ D1599.dir/gomez.pdf.

Fundación Origen (2010) Manual de gestión directiva en un modelo holístico

González, M.T. y Nieto, J.M. y Portela, A. (2004). Organización y gestión de centros escolares: Dimensiones y procesos. Madrid: Pearson Educación.

Ministerio de Educación República de Colombia . (2008). Guía para el mejoramiento Institucional de la autoevaluación al mejoramiento. Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-177745_archivo_pdf.pdf

Miranda , S., & Tabares , J. (2015). Un enfoque Humanista de la Gestión Directiva en las Organizaciones Escolares. Bogotá: Ave Viajera S.A.S.

Pérez, E., & Oteo, L. (2012). Funciones directivas y Recursos Humanos. Madrid: Diaz de Santos . Obtenido de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=drfgoY1Ej-QC&oi=fnd&pg=PA33&dq=autores+de+gestion+directiva+&ots=hsFucD-j-

Soler, P., Planas, A., Ciraso-Calí, A., & Ribot-Ho. (2014). Empoderamiento en la comunidad. el diseño de un sistema abierto de indicadores a partir de procesos de evaluación participativa. Proquest. Obtenido de http://search.proquest.com/education/docview/1556016292/A8631F3E9F964823PQ/1?accountid=3865

Münch (2010), La evaluación y gestión de la calidad educativa. Gestión directiva y responsabilidad social en las instituciones educativashttp://www.monografias.com/ trabajos104/gestion-directiva-y-responsabilidad-social- instituciones-educativas/gestion-directiva-y-responsabilidad-social-instituciones-educativas.shtml#ixzz4yQfWUaLW

Published

2017-12-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Empowerment for Management in the educational unit (Original). (2017). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 13(4), 39-50. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/274