Playful Strategies for the Development of the Oral Expression in Children of Initial Education. (Original)

Authors

Keywords:

oral expression; development; playful strategies

Abstract

Early childhood education leaves relevant traces in personal development at the cognitive, emotional and social level, important pillars in the structuring of the personality. This is why raising the quality of early childhood education is a challenge for educational systems in any country in the world and for Ecuador in particular. In correspondence with this idea, the work presented focuses on the proposal of playful strategies for the improvement of oral expression, as a fundamental communicative skill that boys and girls must possess to establish adequate relationships in different communication contexts. In correspondence to this end, an exploration of the main indicators of development of oral expression is carried out in the Guayaquil Educational Unit, Ambato canton, in the province of Tungurahua, and some strategies that can be used for its development are proposed. It has its genesis in the problems of oral expression presented by boys and girls between four(4) and five(5) years of age in this town.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nancy Cristina Mera Ramos, Escuela Alonso Troya. Ecuador.

    Máster en Innovación y Liderazgo Educativo.

  • Mónica Alexandra Santamaría Rodríguez, Unidad Educativa Guayaquil. Ecuador.

    Máster en Innovación y Liderazgo Educativo.

References

Castillo, G. & Ruiz, J. (2014). Las primeras palabras. Recuperado de http://www.familiaysalud.es/podemos-prevenir/eventos-del-desarrollo/consejo-anticipado/las-primeras-palabras-desarrollo-del
Cassany, M., Luna, G. & Sanz. A. (2006). Enseñar Lengua. Graó.
Clavijo, R. (2014). Manual del auxiliar del jardín de infancia. S.A.
Chomsky, N. (1971), El Lenguaje y el Entendimiento. Barcelona.
García, B., Romero, C. & García, D. (2007). Comunicación Oral. ¿Cómo Potenciarla? Revista Iberoamericana de Educación. (Vol. 42) Núm. 6 pp 1-12 pp https://doi.org/10.35362/rie4262375
Jiménez, I., Dinello, I., & Alvarado, L. (2014). Recreación lúdica y juego. La neurorecreación: una nueva pedagogía para el siglo XXI. Cooperativa Magisterio.
Jiménez, O. (2015). ¿Qué es el juego? Revista Universidad de Antioquia. Tarraza.
Mera, N. C. & Santamaría, M. A. (2020) Propuesta de estrategias lúdicas para el desarrollo de la expresión oral en los niños de educación inicial de la unidad educativa Guayaquil, Provincia Tungurahua, cantón Ambato. (Material en soporte digital).
Martínez, C. (2015). Jugando a vivir. Una guía para padres y educadores. Casa Abril.
Martínez, M. (2010). Estrategias lúdicas para el desarrollo del lenguaje oral en el nivel preescolar. Informe de proyecto pedagógico de acción docente para obtener el título de Licenciada en educación. Universidad Pedagógica Nacional Unidad UPN 095Azcapotzalco.
Medina, E. (2001) El Jardín de Niños y el Desarrollo del Lenguaje oral y escrito en los niños. Contexto educativo: revista digital de investigación y nuevas tecnologías. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/revista/2085/A/
Ortiz, A. (2009). La Lúdica en la Educación Infantil. Bogotá. Litoral.
Piaget, J. (1984). Introducción a la epistemología genética. Tomo I. Paidós Mexicana S.A

Published

2021-09-06

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Playful Strategies for the Development of the Oral Expression in Children of Initial Education. (Original). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(4), 120-140. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2732