Current situation of contents integration in the first year of Computer Science Engineering degree (Original)

Authors

  • Pedro Manuel Gómez-Ávila Universidad de Granma

Keywords:

Integration of contents; interdisciplinary; training process; diagnosis

Abstract

It is presented a diagnosis based on facts that deals with the present-day situation of the integration of contents in the first year of Computer Science Engineering degree, in the University of Granma, guided to offer essential features that allow the formative work in professionals in formation. During this task, there were applied empirical methods, such as observation, the technique of opinion poll to professors and students, as well as the documentary analysis. They allowed obtaining theoretic data that supports the insufficiencies in the theoretic methodological order to accomplish the process of academic contents integration of Computer Science, from an interdisciplinary approach, as well as students´ need expressed and manifested in their behavior manners.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Pedro Manuel Gómez-Ávila, Universidad de Granma

    Profesor asistente

References

Abad, H. (2009). La Tarea Integradora: célula ejecutora de un proceso de enseñanza - aprendizaje integrador en Secundaria Básica. Tesis de aspirante al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ISP “Frank País García”, Santiago de Cuba.

Addine, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación.

Addine, F. (2010). Modelo para el diseño de las relaciones interdisciplinarias en la formación del profesional de perfil amplio. Proyecto de investigación, ISP. ”Enrique José Varona”, La Habana.

Álvarez Pérez, M. (2012). Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las Ciencias. La Habana: Pueblo y Educación.

Álvarez de Zayas, C. (1999). La Escuela en la vida. La Habana: Félix Varela.

Álvarez de Zayas, C. (2001). El diseño curricular. La Habana: Pueblo y Educación.

Fernández de Alaiza, B. (2001). La interdisciplinariedad como base de una estrategia para el perfeccionamiento del diseño curricular de una carrera de ciencias técnicas y su aplicación en la Ingeniería en Automática en la República de Cuba. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana.

Fiallo, J. (2004). La interdisciplinariedad. Un concepto muy conocido. INTERDISCIPLINARIEDAD: una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las Ciencias. (pp. 20-33). La Habana: Pueblo y Educación.

Fiallo, J. (2007). La interdisciplinariedad en la escuela: un reto para la calidad de la educación.(Material en soporte electrónico).

Horruitiner, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Félix Varela.

Lück. (1994). Pedagogía interdisciplinar. Fundamentos teórico-metodológicos. 6ª edición. Petrópolis. Brasil: Editorial Vozes.

Perera, F. (2009). Interdisciplinariedad o integración. Varona. [revista en internet] 2009 [citado 2011 Febrero 12];No. 48 - 49 . Disponible en: URL: <http://www.varona.rimed.cu/ revista_varona/index.php?option=com_content&task=vie> w&id=179&Itemid=119.

Piaget, J. (2010). Introducción a la epistemología, genética, pensamiento biológico, psicológico y sociológico Buenos Aires. Ed. Paidós.

Published

2018-09-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Current situation of contents integration in the first year of Computer Science Engineering degree (Original). (2018). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 14(3), 97-109. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/26