The specialization and interdisciplinary. It´s dialectic relationship (Review)

Authors

  • Ricardo Serrano-Vargas Universidad de Granma
  • Erol Salazar-Montero Universidad de Granma
  • Julio Quesada-Izquierdo Universidad de Granma

Keywords:

interdisciplinary; essential relation; tendencies; knowledge

Abstract

Interdisciplinary and specialization are approaches that although they are excluded, at the same time they are combined. Their interrelation assumed and utilized correctly is the base to build a conscious objective and pertinent didactic treatment of knowledge at the service of real existence of objects, processes, and phenomenon in the natural world. However, not few professors observe them from an excluding point of view without understanding the reach of their dialectical interrelation in the construction of new knowledge. The present article has a great importance for the didactic treatment conception of a particular knowledge, since it analyzes, from the theory,  the elements that prove the didactic character in the relationship that objectively are showed between the specialization and the interdisciplinary, as well as the necessity of its observance in the process of building an integrated learning, which constitutes its objective. This work represents a partial result in studies of a master´s degree.                                                                                                                                                                                                         

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ricardo Serrano-Vargas, Universidad de Granma

    Profesor Auxiliar

  • Erol Salazar-Montero, Universidad de Granma

    Profesor Auxiliar

  • Julio Quesada-Izquierdo, Universidad de Granma

    Profesor Asistente

References

Álvarez, M. (2004). Una aproximación desde la enseñanza aprendizaje de las ciencias. Interdisciplinariedad. La Habana: Pueblo y Educación.

Álvarez, M. (1999). Sí a la Interdisciplinariedad. Educación, Abril-Junio (97). pp. 10 – 14.

Antiserl, D. (1972). Il fondamenti epistemologi del lavoro interdisciplinare. Roma. I

Arana, J. (2001). ¿Es posible la interdisciplinariedad? Teoría y práctica, disponible en URL: http. // www. pensamiento complejo. com. ar/docs/compplejidad aaw htm. Consultado. 2010, marzo 17.

Artigas, M. (2001). Mi visión de la interdisciplinariedad. URL: http. //www.unav.es/gep/mivisioninter. htm. Consultado. 2010, junio 13.

Engels, F. (1978). La dialéctica de y los métodos científicos generales de investigación. La Habana: Ciencias Sociales.

Fiallo Rodríguez, J. (2004). La interdisciplinariedad un concepto muy conocido. La Habana: Pueblo y Educación.

Lenin, V. I. (1982). Cuadernos filosóficos. La Habana: Editora Política.

Ludin Y Rosental. Diccionario filosófico (1980).

León Méndez, J. y Valdés Rojas, M. (2002). Interdisciplinariedad: Pasado y Presente en Escuela Cubana. (en soporte electrónico).

Mañalich, R. Interdisciplinariedad y Didáctica. (1998 mayo-agosto). Educación para el siglo XXI. (49). pp 5-11.

Núñez Jover, J. (1999). Sobre la noción de interdisciplinariedad y los sistemas complejos. (En soporte electrónico)

Perera, F. (1999). Interdisciplinariedad y Currículum. Material Científico. La Habana: ISPEJV. (en soporte electrónico).

Salazar Fernández, D. (2004). La interdisciplinariedad como tendencia en la enseñanza de las ciencias. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2018-10-23

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The specialization and interdisciplinary. It´s dialectic relationship (Review). (2018). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 14(1), 129-138. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/243