The Environmental Dimension. An Over view from the Elective Curriculum of the Marxism Leninism and History Major. (Review)

Authors

Keywords:

environmental education; sustainable development; students' scientific works; elective courses

Abstract

The work intends to socialize, from the theoretical elements, the proposal of an Elective syllabus for the third year of the full-time course of the  Marxism-Leninism and History major, as a continuity of the research teaching work carried out by the so called in recent times Environmental Education Study Center as well as the improvement of the syllabus of an optional course entitled “The Environmental Dimension through the Students' Scientific Work from the Marxism-Leninism and History”. Bearing in mind that the Organs of the State Central Administration and related institutions are compelled to incorporate in their development policies, elements of the environmental protection in close correspondence with the established public policies and with the principles of strategic planning of the Ministry of Higher Education for this fourth period 2016/2020, it is assumed and reckoned the importance of the environmental education for a sustainable development as a keystone for achieving the goals of the sustainable development and fulfilling the Guidelines of the Social Economical Policy of the Cuban Party and Revolution. An outstanding aspect has to do with the systematized scientific outcomes which were achieved in the period 2012-2016, and stemmed from research projects of institutional, municipal, and national character.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Herlinda Francisca Remón Castillo, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Master en Gestión Ambiental. Prof. Auxiliar.

  • Sergio Alfredo Torres Zamora, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Master en Educación. Prof. Auxiliar.

References

Addine Fernández F. y García Batista, G. (2005). La sistematización de las experiencias de los educadores en ejercicio, un modo de producción de conocimientos desde la investigación educativa. Cuba: Red DHIE.12-14. (En PDF).
Brasil (1992). Declaración de Río. Informe de la Conferencia de las Naciones Unidas sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo. Río de Janeiro Brasil: ONU.10-12.
Chávez Tafur, J. (2006). Aprender de la experiencia. Unas Metodología para la sistematización. Perú: ILEIA/Asociación ETA Andes. 20-28.
Cuba. (2016). Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. Programa Nacional de Educación Ambiental 2016-2020. La Habana: CITMA.2-7.
Cuba. (2016). Ministerio de Educación Superior. Estrategia Ambiental del MES 2016-2020. La Habana: MES. 3-7.
Cuba. (2011). VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. La Habana: PCC.15-14. (En PDF).
Compte, María F. (2013). El aporte de las asignaturas optativas en la formación universitaria. Ecuador: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil.30-49.
Krishna, P. (5 diciembre 2001). La Educación Correcta para el Siglo XXI. Fundación Krishnamurti de la India, Varanasi. Recuperado de: https://www.pkrishna.org/educ
Sommer, M. (2010). Los desafíos de la Educación Ambiental en el siglo XXI. Alemania: Universidad Kiel. 70-84.
Santos, A. I. (Abril 2009). La educación ambiental para el desarrollo sostenible. Una visión desde la investigación educativa. Villa Clara, Cuba. Panel Congreso de Pedagogía.

Published

2021-04-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The Environmental Dimension. An Over view from the Elective Curriculum of the Marxism Leninism and History Major. (Review). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(2), 62-74. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2329