Treatment to the mother tongue as an interdisciplinary nexus. (Monograph)

Authors

Keywords:

mother tongue; interdisciplinary; understanding

Abstract

The present work offers a methodology for the teaching-learning of the mother tongue as an interdisciplinary nexus, starting from a wide conception of the text like "group of coherent sign", endowed with agreement codes with its talkative function according to the semiotic. It is emphasized in the use of the text beyond the frame of the humanities. With this, it is powered the teaching-learning process starting from the work with the text for being the carrier of the contents of learning, which acts objectively as the means to satisfy the attribution necessities and production of the meanings the students need to be able to transform their knowledge. This work has great importance and actuality because it is aimed to give treatment to the problems that are presented in the mother tongue and that affect negatively in the development of the professional future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Arelis Martínez Salazar, Sede Universitaria Municipal Mella, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba.

    Máster en Ciencias de la Educación. Asistente.

  • Yaima Zapata Despaigne, Sede Universitaria Municipal Mella, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba.

    Máster en Ciencias de la Educación. Instructor.

  • Iraima Torres Reyes, Sede Universitaria Municipal Mella, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba.

    Máster en Ciencias de la Educación. Asistente.

References

Báez García, M. (2006). Hacia una comunicación más eficaz. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Abello Cruz, A. M., Montano Calcines, J. R., Sobrino Pontigo, E. (2014). El mundo y la cultura mediados por la lengua. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Collazo Delgado, R. (2017). Compilación. Preparación Pedagógica para Profesores de la Nueva Universidad Cubana.
Garriga Valiente, E. A. (2003). El tratamiento de los componentes funcionales: comprensión, análisis y construcción de textos, en: Acerca de la enseñanza del Español y la Literatura. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Martí Pérez, J. (1963). Obras Completas 1881-1882. Tomo 9. Edición Crítica. Cuba.
Roméu Escobar, A. (2001). Algunos problemas teóricos y metodológicos de la Enseñanza de la Lengua. La Habana, IPLAC.
Roméu Escobar A. (2007). El enfoque cognitivo comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Sales Garrido, L. (2004). Comprensión, análisis y construcción de textos. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Varela, F. (1987). Elogio de Fernando VII, diciembre de 1818, tomado de “El autor y su obra. Literatura Cubana”. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2021-02-25

Issue

Section

The Pointer

How to Cite

Treatment to the mother tongue as an interdisciplinary nexus. (Monograph). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(1), 552-568. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2247