System of Actions for the Development of Health Interprofessional Education. (Original)

Authors

Keywords:

system of actions; development; interprofessional education; health professionals

Abstract

The Interprofessional Education (EIP) in the health-care professionals refers to the preparation attained with the interconnection of health knowledge, benefactors of improvements in the relations between different professional profiles of health and facilitating of the collaborative approach in the patient's care and the integral solution of problems of health, be more than enough which a National Plan of development has Cuba. For the sake of designing a system of actions in the overcoming to make easy the EIP's development to the health-care professionals, the non-associate project program for the development of the EIP of  Medical University Sciences of Guantánamo was not associated to developed a pedagogic study in the period 2018-2019, with an integration of theoretic and empirical methods, that made possible the systems design of actions in response to the scientific problem. The partial application of the proposal produced in the sign results descripts in this article, whose validation was done with specialists' opinion, the experiment and users' opinion. A system of actions in the overcoming to endow the health-care professionals with a pedagogic favorable resource to the EIP's development is offered.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elaine Smith Cintra, Policlínico Comunitario “Emilio Daudinot Bueno”. Guantánamo, Cuba.

    Doctora. Instructor.

  • Yaquelín Hodelín Pérez, Policlínico Comunitario “Emilio Daudinot Bueno”. Guantánamo, Cuba.

    Doctora. Instructor.

  • Elida Rodríguez Cordova, Vicedirección Municipal de Salud San Antonio del Sur. Guantánamo, Cuba.

    Doctora. Asistente.

References

CAIPE. (2002). Defining IPE. Centre for the Advancement of Interprofessional Education of EEUU. Recuperado de http://www.caipe.org.uk/about-us/defining-ipe.
Fernández, B., Morales, I. y Portal, J. (2004). Sistema de influencias para la formación integral de los egresados de los centros de Educación Médica Superior. Rev Educ Med Sup. Recuperado de http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol18_2_04/ems02204.htm
González, J.L., Cuesta, N., Sanz, B., González, P., López, A., Muñoz, J. (2019). Educación interprofesional a través de la atención domiciliaria: experiencia tras dos años de implementación. Universidad Europea. Madrid, Recuperado de https://doi.org/10.1016/ j.edumed.2018.01.001
Junta de Acreditación Nacional de Carreras Universitarias. (2009). Sistema de Evaluación y Acreditación de Carreras Universitarias. La Habana: MES.
Minsap. (2018). Plan de Acción de Educación Interprofesional en Salud. Dirección Nacional de Docencia Recuperado de: https://web cache.google user content.com/search?
Dirección Provincial de Salud Guantánamo. (2019). Registro de Profesionales del sector de la Salud.
Organización Panamericana de la Salud (OPS). (2017). Mejorar la capacidad de los recursos humanos para alcanzar la salud universal. Recuperado de https://www.observatoriorh.org/ ii-reunion- tecnica-regional-educacion-interprofesional-en-salud-mejorar-la-capacidad-de -los-recursos
Organización Panamericana de la Salud. (2017). La educación interprofesional en la atención de salud: mejorar la capacidad de los recursos humanos para lograr salud universal. Bogotá, Colombia. Recuperado de http://iris.paho.org/xmlui/ handle/123456789/34372?how=full
Robinson, F., Ramos, A., Sotomayor, I., Lescaille, M. y Durand, L. (2019). Fundamentos teóricos para el desarrollo de la Educación Interprofesional en Salud. Disponible en: Revista Información Científica. 2019. 98, (5) 630-639 http://www.revinfcientífica.sld.cu/index.php/ric/article/view/2513
Reeves, S., Fletcher, S., Barr, H., Birch, I. y Davies, N. (2016). A BEME systematic review of the effects of Interprofessional Education: BEME Guide No. 39. Med Teach. Recuperado de https://www. doi.org/10.3109/ 0142159X.2016.1173663
Soto, P. (2017). De la educación interprofesional al trabajo en equipo en salud. Horiz Enf. Recuperado de http://publicaciones.horizonteenfermeria.uc.cl/index.php/rhe/article/view /50/31
Unidad Técnica de Control Externo. (2013). Guía práctica para la construcción de Muestras. República de Chile. Recuperado de https://www.google.com.cu/search?source=hp&ei= 54ch XrXEE4vl5gK
Valle Lima, A. D. (2010). La Investigación Pedagógica. Otra Mirada. La Habana: Pueblo y Educación. pp.211 – 222
World Health Organization, (WHO). (2010). Framework for action on interprofessional education & collaborative practice. Génova: WHO. Recuperado de http://whqlibdoc.who.int/hq/2010/WHO_HRH_ HPN_10.3_ eng.pdf
WHO. (2016). Global strategy on human resources for health: workforce 2030. Recuperado de http://www.who. int/hrh/resources/pub_globstrathrh-2030/.

Published

2021-02-23

Issue

Section

Artículos

How to Cite

System of Actions for the Development of Health Interprofessional Education. (Original). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(1), 479-499. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2242

Most read articles by the same author(s)