Covid-19 Pandemic: Self-organization Processes from Educational Technology. (Original)

Authors

Keywords:

collaboration; cooperation; teaching; educational technology

Abstract

The present work addresses the processes of educational self-organization, oriented from the concepts of collaboration and cooperation in relation to the digital competences of educators as part of the strategies of training in ICT during the covid-19 pandemic. Different opinions about educational technology are shown as a strategy in the learning process. It is discussed that the low levels of digital competences of educators were supported by ICT training strategies and collaborative methodologies that allowed the continuity of the educational service in times of pandemic. The objective of the work is to describe the process of educational self-organization, from the collaboration and cooperation to promote and support the use and appropriation of ICT, in the educators of primary level, in the Colombian educational context. The methodology is mixed, mainly quantitative. A systematic examination was carried out that makes up the conceptual theoretical framework, semi-structured interview and application of a collection instrument. It is concluded that digital competencies at the primary level require an academic process to adapt to a virtual modality, together with the collaborative planning processes themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Miguel Ángel Losada Cárdenas, Universidad Autónoma de Querétaro. Santiago de Querétaro, México.

    Master en Ciencias.

  • Claudia Cintya Peña Estrada, Universidad Autónoma de Querétaro. Santiago de Querétaro, México.

    Doctora.

References

Calle, G. y Lozano, A. (2019). La alfabetización digital en la formación de competencias ciudadanas en la básica primaria. Revista Eleuthera, 20, 35-54. DOI: 10.17151/eleu.2019.20.3
Cárdenas, Y. C. (2017). Implicaciones de la coexistencia del Estatuto Docente 2277 y el Estatuto de Profesionalización Docente 1278. Repositorio UNIANDES. Recuperado de https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/13575/u728570.pdf
Engen, B. K. (2019). Comprendiendo los aspectos culturales y sociales de las competencias digitales docentes. Comunicar, 61, 9-19. DOI: 10.3916/C61-2019-01
Gago, L. G., Periale, M. y Elgier, A. M. (2018). Los juegos cooperativos, competitivos y su influencia en la empatía. Horizonte de la Ciencia, 8(14), 77-86. DOI: 10.26490/uncp.horizonteciencia.2018.14.425
Krichesky, G. y Murillo, F. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de casos. Educación XXI, 21(1), 135-156. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/educacion XX1/article/view/20181/16716 22. Lleixá, T. (2007).
López, J., Fuentes, A. y Moreno, A. (2018). El liderazgo efectivo en los centros concertados de naturaleza cooperativa: Percepciones de sus docentes. Actualidades Investigativas en Educación, 18(3), 1-21. DOI: 10.15517/aie.v18i3.34195
Luna, E. y Hernández, A. (2020). Desarrollo de un cuestionario de evaluación de la competencia docente en línea RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23 (2). DOI: 10.5944/ried.23.2.27084
Luque de la Rosa, A., Hernández, C., Fernández, M. y Carrión, J. (2019). Docentes de audición y lenguaje itinerante: el trabajo colaborativo, reto pendiente para un nuevo perfil. Revista Educación, 43(1), DOI: 10.15517/revedu.v43i1.28110
Paredes, W. (2019). Brecha en el uso de tecnologías de la información y comunicación (TIC) básicas y modernas entre estudiantes y docentes en universidades ecuatorianas. Revista Educación, 43(1). DOI: 10.15517/revedu.v43i1.27423
Rannau, J. P. (2020). Educación Física en Chile: hacia una transdiciplinariedad desde el currículum y la colaboración pedagógica. Praxis Educativa, 24(2). DOI: 10.19137/praxiseducativa-2020-240210
Torres, M. y Yépez, D. (2018). Aprendizaje cooperativo y TIC y su impacto en la adquisición del idioma inglés. Revista mexicana de investigación educativa, 23(78), 861-882. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14057728009
Varela, S. y Valenzuela, J. (2020). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación como competencia transversal en la formación inicial de docentes. Revista Electrónica Educare, 24(1), 172-191. DOI: 10.15359/ree.24-1.10

Published

2021-02-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Covid-19 Pandemic: Self-organization Processes from Educational Technology. (Original). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(1), 421-438. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2236

Most read articles by the same author(s)