Contextualized tasks to promote motivation for learning in the Criminology subject. (Original)

Authors

Keywords:

criminology subject; learning tasks; motivation for learning; law major

Abstract

This research addresses a problem related to the conception of learning tasks in the Criminology subject and particularly referred to the development of motivation for learning in law students. Studies carried out during the 2017 -2018 academic year showed difficulties that students presented in the use of pre-professional content and resources to perform in their socio-labor context, in addition to deficiencies in the didactic conception of learning tasks by not taking into account the unity of the affective and the cognitive, nor the link with practice. Consequently, the objective of this research is to design a system of contextualized tasks that favors motivation for learning in the Criminology subject for 4th-year Law students, for which different methods and techniques of the theoretical and empirical type were used.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Danay Valdivia Cachón, Universidad de Camagüey. Camagüey, Cuba.

    Asistente

  • Yulaimy Pérez Ruiz, Universidad de Camagüey. Camagüey, Cuba.

    Asistente

References

Addine, F, Páez, V y Calzado, D. (1998). Aproximación a la sistematización y contextualización de los contenidos didácticos y sus relaciones. Ciudad de La Habana.
Álvarez de Zayas, C. M. (1996). Hacia una escuela de excelencia. La Habana, Cuba: Academia
Álvarez de Zayas, C. M. (1999). La Escuela en la vida. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Badías, L. (2006). Sistema de tareas para la asimilación de los conceptos de ángulo en los escolares de sexto grado. Tesis presentada en opción al título académico de master en Enseñanza de la Matemática. Universidad de Camagüey. pp.42, 43
Domínguez, L. (1987). La motivación hacia la profesión en edad escolar superior. Investigación de la personalidad en Cuba. Ciudad de La Habana: Ciencias Sociales.
Machado, E., Montes de Oca, N y Mena. (2009) El desarrollo de habilidades investigativas en la Educación Superior: la solución de problemas y el eslabón gestionar información (en línea).http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727- 81202009000200003&script=sci_arttext
Martínez, O. (2003). Estudio y desarrollo de la motivación hacia el aprendizaje durante la formación profesional. La Habana: Editado: IDNS “Aridez Estévez Sánchez”
Rico, P. (2003). La Zona de Desarrollo Próximo, Procedimientos y tareas de aprendizaje. La Habana: Pueblo y Educación. p. 101.
Rizo, C. (2006). Las tareas docentes y sus exigencias en el proceso enseñanza aprendizaje. La Habana: Pueblo y Educación. p. 133.
Rojas, I y Matos, C (2015, oct-dic). El desarrollo de la motivación para aprender en la Educación Superior. Revista EduSol, ISSN:1729-8091. 5 (53). 63-69. Universidad de Guantánamo, Cuba.
Steinmann, A, Bosch, B. y Aiassa, D. (2013). Motivación y expectativas de los estudiantes por aprender ciencias en la Universidad. Un estudio exploratorio Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18 (57), 585-598 Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A.C. Distrito Federal, México.
Tapia, J. A. (2005). Motivación para el aprendizaje: la perspectiva de los alumnos. Publicado en: Ministerio de Educación y Ciencia. La orientación escolar en centros educativos. (pp. 209-242). Madrid: MEC.
tsky, L.S. (1977). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: La Pléyade.
Vigotsky, L.S. (1979). La formación de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Vigotsky, L.S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones Psíquicas Superiores. La Habana: Científico Técnica.

Published

2020-12-07

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Contextualized tasks to promote motivation for learning in the Criminology subject. (Original). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 1409-1522. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2111