The professional competencies of the specialist in integral attention to the scholar of the University of Granma. (Original)
Keywords:
professional competence; competence; educational labor; student residenceAbstract
In the present article are exposed the inadequacies in the professional competencies of the specialist in integral attention to the scholar in the student residence of the University of Granma to manage the educational labor, having as an objective the implementation of a strategy orientated to increase the professional competencies of the afore mentioned workers. As a result of the investigation, was designed, applied and evaluated a strategy to enhance professional competences. The diagnostic stage revealed inadequacies in the variable evaluated in the technical-professional and socio-personal dimensions. In the implementation, as novelty, were carried out actions that took advantage of the potentialities of the methodological work for the improvement of the administration of the educational labor. The evaluation threw an increase of the professional competencies, materialized in an improvement of the management (planning and organization, control and evaluation), greater satisfaction of students and workers.
Downloads
References
Bertot Baró, A., y Matos Velázquez, Y. (2009). Acciones educativas para el trabajo en la residencia estudiantil de la UCP Raúl Gómez García de Guantánamo. Revista Edusol, 9(29), 1-10. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475748668001
Cejudo, J. (2017). Competencias profesionales y competencias emocionales en orientadores escolares. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(3), 349-370. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/59802
Contreras Sierra, E. R. (2013). El concepto de estrategia como fundamento de la planeación estratégica. Revista Pensamiento & Gestión, 35(2), 152-181. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/646/64629832007.pdf
González Maura, V. (2002). ¿Qué significa ser un profesional competente? Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Revista Cubana de Educación Superior, 22(1), 45-53. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2429646
González Ortiz, S., y Ortiz García, M. (2011). Las competencias profesionales en la Educación Superior. Revista Educación Médica Superior, 25(3), 334-343. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v25n3/ems11311.pdf
Horruitiner Silva, P. (2006). La universidad en la época actual. En Fundamentos didácticos de la educación superior cubana: selección de lecturas. (1-16). La Habana, Cuba: Editorial Félix Varela.
Jo Valdés, M., Azel Jiménez, J., y Sosa, Y. (2011). Estrategia metodológica para desarrollar el método de trabajo independiente con carácter de sistema y de proceso. Revista Avanzada Científica, 14(1), 1-12. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3646582.pdf
Lazo Fernández, Y. (2015). Modelo del proceso de trabajo educativo en la Residencia Estudiantil. Estrategia para su implementación en la Universidad de Pinar del Río. (Tesis de Doctorado). Universidad de Pinar del Río, Pinar del Río, Cuba.
Lazo Fernández, Y., García González, M., y García Rodríguez, A. (2017). La labor educativa en la educación superior cubana desde la extensión universitaria: tendencias en las residencias estudiantiles. Revista Cubana de Educación Superior, 2(2), 169-181. Recuperado de scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142017000200016
Ministerio de Educación Superior. (2000). Resolución Ministerial 34/2000 Reglamento para las Residencias Estudiantiles del Ministerio de Educación Superior. La Habana: Ministerio de Educación Superior.
Parra Rodríguez, J. F., Ramayo Cano, Y., y Santiesteban Almaguer, Y. (2017). Las competencias de dirección en educación. Una aproximación a su definición, estudio e interrelaciones en un contexto moderno, globalizado y complejo. Revista Electrónica Interactiva Opuntiabrava, 9(1), 280-290. Recuperado de opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/issue/view/34
Robaina Pedrosa, T. (2017). La labor educativa, su contribución a los modos de actuación estudiantiles en la residencia estudiantil universitaria. (Tesis de Doctorado). Universidad Central Martha Abreu de Las Villas, Villa Clara, Cuba.
Trujillo Reyna, M., Negrón González, A. M., y Lavandero García, J. (2015). Los procesos de la residencia estudiantil componente esencial en la gestión universitaria de la CUJAE. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 3(1), 68-79. Recuperado de revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/61.

































