The teaching of mathematics: a sensible praxis in today's school. (Essay)
Keywords:
teaching of the mathematics; sensitive practice; ethics; estheticsAbstract
In this article of reflection through a modality of documentary research aims to reflect, from the teaching of mathematics, on the importance of a sensitive practice in today's school, because currently in the context of pedagogy is not developing in the discent a critical thought, oriented towards the transformation of the contents according to their needs. Because of this, one should think of a distinctive teaching, in order to generate an affectionate bond, starting from ethics and aesthetics. This could bring out a questioning of the principles of today's school, driving an epistemological rupture that glimpses new paths centered on everyday life. In conclusion, in the context of the teaching of mathematics is committed to a new way of taking it on, for which it is inescapable to detach from the behavioral tendency, the lack of humanity, alterity and sensitivity that continues in the pedagogical process. The idea is to drive this epistemological rupture and begin to encourage critical and liberating thinking, the concern for each other and the connection between the mathematical content and the professional area of the careers taught in today's school.
Downloads
References
Alsina, C. 2007. Si Enrique VIII tuvo 6 Esposas, ¿Cuántas tuvo Enrique IV? El Realismo En Educación Matemática y sus Implicaciones Docentes. Revista Iberoamericana de Educación. 43: 85-101.
Álvarez, Y. 2006. ¡Auxilio no puedo con la matemática! Revista Iberoamericana de Educación Matemática. Equisángulo. 2(1):4-16.
Artal, M y Oróstica, N (2015). Didáctica crítica, emociones y enseñanza de las matemáticas. Tesis de pregrado. Universidad Academia de Humanismo Cristiano. Facultad de Pedagogia.Santiago: Chile.
Carmona, M. (2007). La Educación y la crisis de la Modernidad. Hacía una Educación Humanizadora. Universidad Católica Cecilio Acosta Maracaibo: Venezuela. Consultado en Abril 3 2015. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=170118451008
Casassus, J. (2006). La educación del ser emocional. Edit. Índigo/Cuarto Propio Santiago: Chile.
Cortina, A. (2012, Julio). Ética en tiempos de crisis [Periódico en línea]. El País. Ediciones el País S.L. Disponible: http://elpais.com/elpais/2012/ 06/13/opinion/1339587064_162579.html [Consulta: 2015, Marzo 31]
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Montevideo, Uruguay: Tierra Nueva
Gadamer Hans-Georg (1993). Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Quinta edición. Ediciones Sígueme – Salamanca
Ayuste, A y Otros (1994). Planteamientos de la pedagogía critica. Comunicar y transformar. Barcelona: Grao.
Gómez, Inés (2000). Matemática Emocional. Los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid, España: Narcea.
Gómez, J (2002). De la enseñanza al aprendizaje de las matemáticas. Barcelona: Paidós (papeles de pedagogía)
Jean-Luc, N. (2000). La comunidad inoperante. [Documento en línea]. Santiago de Chile, Chile. Disponible: http://www.lacomunitatinconfessable.com/wp-content/uploads/ 2009/10/18223929-la-comunidad-inoperante-jeanluc-nancy.pdf [Consulta: 2015, Abril 15]
Levinas, E. (2002). Totalidad e infinito. [Libro en línea]. Salamanca, España: Ediciones Sígueme.Disponible:https://escuelacriticavaldiviana.files.wordpress.com/2012/06/levinas-1961-totalidad-e-infinito_ocr.pdf [Consulta: 2015, marzo 20].
Ley Orgánica de Educación Numero 5929.Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, Caracas, Venezuela, 15 de agosto de 2009.
Lyotard, J. (1987). La condición postmoderna. Traducción de Antolín Rato. Ediciones Cátedra. Madrid-España.
Maffesoli, M. (1997). Elogio de la razón sensible: Una visión intuitiva del mundo. Buenos Aires: Paidós.
Matos (2000). Rol del docente frente a los nuevos paradigmas. Disponible en http://www.matematicasinfo.galeon.com/enlaces429736.html [Consulta: 2018, Abril 15]
Ranciere, J. (2003). El maestro ignorante. Primera Edición. París: Laertes.
Sabino, C. (2007). El proceso de investigación. Caracas: Napo.
Savater. F (1997). El valor de educar. Barcelona: Ariel, S.A.
Skliar, C (2005). Las pedagogías de las diferencias. Editorial Universidad Complutense.