Digital teaching didactics: same educational paradigm, different médium. (Original)

Authors

  • Shaila Álvarez Junco Universidad Autónoma de Querétaro
  • Claudia Cintya Peña Estrada Universidad Autónoma de Querétaro
  • Elizabeth Palma Cardoso Instituto Tolimense de Formación Técnica Profesional

Keywords:

educational practices; digital didactics; higher education; knowledge

Abstract

Testing a system is difficult if there is no crisis in the environment in which it is located. This article gives an account of the traditionalist changes and permanencies that teaching has had, particularly in a group of university professors, dedicated to various disciplinary fields. Through a comparative analysis of exploratory court, derived from educational practices, by teachers dedicated to technology-mediated education, some reflections are recovered around teaching digital teaching. The text seeks to answer about the meaning of the exercise of traditional formal instruction in today's societies. It communicates the edges of institutional digital systems and the effects they generate in the educational field, as can be the promotion of social changes through the construction of structures, with sustained growth in participatory horizontality. It concludes with the invitation to interdisciplinary work to create knowledge, always seeking to recover and apply knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Shaila Álvarez Junco, Universidad Autónoma de Querétaro

    Docente Universitario

  • Claudia Cintya Peña Estrada, Universidad Autónoma de Querétaro

    Prof. Investigador

  • Elizabeth Palma Cardoso, Instituto Tolimense de Formación Técnica Profesional

    Docente Investigador Asociado

References

Area Moreira, M. (2018). De la enseñanza presencial a la docencia digital. Autobiografía de una historia de vida docente. . Revista de Educación a Distancia, 1-21.
Barragán Galindo, F., & Zarete Escobar, S. I. (2017). Modelo resignifiación para incentivar el uso de las TIC en la práctica pedagógica en Coreducación. Revista Innova ITFIP, 1(1), 36-46. Recuperado a partir de http://revistainnovaitfip.com/index.php/innovajournal/ article/view/11
Castrejón Reyes, V., & Peña Estrada, C. C. (2019). Liderazgo Docente una oportunidad para afrontar los desafíos en el aprendizaje digital. Revista Innova ITFIP, 4(1), 84 - 94. Recuperado a partir de http://revistainnovaitfip.com/index.php/innovajournal/ article/view/72
Ceballos, O. I., Mejía Castellanos, L. A., & Arango Medina, D. (2019). Auditoria de usabilidad de herramientas implementadas en plataformas virtuales para ofertar servicios con responsabilidad social. Revista Innova ITFIP, 5(1), 64-77. Recuperado a partir de http://revistainnovaitfip.com/index.php/innovajournal/article/view/56
Colima, U. d. (Mayo de 2015). Comunidades Digitales para el Aprendizaje en Educación Superior. Obtenido de Modelo de Diseño Instruccional: http://www.codaes.mx/content/ repositoriocdg/000090/Modelo-DI-CODAES.pdf
Dooly, M. (2010). Empowering language minorities through technology: which way to Go? e-Learning papers, 1-12.
Escudero, J. G. (2019). Docencia para la Formación Profesional para el Empleo . Canarias: Atlas Systems S.L.
Fernández-Pampillón Cesteros, A. M., Domínguez Romero, E., & de Armas Ranero, I. (2012). Herramienta de Evaluación de la Calidad de Objetos de Aprendizaje. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Gadotti, M., Gomez, M. V., Mafra, J., & Fernandes de Alencar, A. (2008). Paulo Freire. Contribuciones para la pedagogía. Buenos Aires: CLACSO.
Observatorio Profuturo. (15 de Octubre de 2019). Marco Europeo para la Competencia Digital Docente. DigCompEdu. Obtenido de https://observatorio.profuturo.education/blog/ 2019/10/15/un-marco-europeo-para-la-competencia-digital-de-los-educadores-digcompedu/
Palma Cardoso, E., Alarcón Linares, A. F., & Hernández Pava, E. A. (2018). Diseño de un sistema informático (software) para automatizar los procesos contables en el sector mecánico automotriz del régimen simplificado. Revista Innova ITFIP, 2(1), 62-70. Recuperado a partir de http://revistainnovaitfip.com/index.php/innovajournal/article/view/29
Palma Cardoso, E., Leiva Ardila, F., Marroquín, M. y to, N. (2017). Impacto de los egresados del programa de contaduría pública del ITFIP en el mercado laboral. Revista Innova ITFIP, 1 (1), 98-103 Recuperado de http://revistainnovaitfip.com/index.php/innovajournal/ article/view/18/23
Peña, C., Velázquez, L., & Garcia, R. (2017). Tecnologías De Información En El Aprendizaje En La Facultad De Contaduría Y Administración – UAQ, MÉXICO. Revista Innova ITFIP, 1(1), 47-57. Recuperado a partir de http://revistainnovaitfip.com/index.php/innovajournal/ article/view/12
Reinoso, J. F., & Sanchez Melo, S. (2017). AMBIENTES VIRTUALES DE APRENDIZAJE PARA ESTIMULAR LA ACTITUD EMPRENDEDORA: LA CÁTEDRA VIRTUAL DE EMPRENDIMIENTO ECO UNIVERSIDAD DEL TOLIMA. Revista Innova ITFIP, 1(1), 29-35. Recuperado a partir de http://revistainnovaitfip.com/index.php/innovajournal/ article/view/10
Sánchez Ramírez, L. de la C., Duany Sánchez, E., & Pozo, M. A. (2018). Método colaborativo investigativo para la gestión del contenido en diferentes áreas del conocimiento. Revista Innova ITFIP, 2(1), 6-13. Recuperado a partir de http://revistainnovaitfip.com/index.php/innovajournal/article/view/21
Santana Bonilla, P. J., Nemiña, R. E., & Marín Suelves, D. (2017). Análisis y evaluación de portales institucionales en España. Los casos de Canarias, Galicia y Valencia. RELATEC Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 29-48.
Segundo Manuel, R. S., & Martínez Ávila, D. (2011). El orden de los saberes y la organización digital . 20 años del Capítulo Español de ISKO (págs. 413-421). Ferrol: Universidad da Coruña España.
Siemens, G. (2006). Knowing Knowldege . Creative Commons on line.
Velázquez Garcia, L. A., García Mendoza, R. del C., Rincón Garcia, B., & Peña Estrada, C. C. (2018). TI en el proceso de ingreso en una IES en México. Revista Innova ITFIP, 3(1), 53-63. Recuperado a partir de http://revistainnovaitfip.com/index.php/innovajournal/ article/view/39

Published

2020-08-13

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Digital teaching didactics: same educational paradigm, different médium. (Original). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 989-1002. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1865

Most read articles by the same author(s)