Creativity in the Role of Unhealthy Man in Chess Teachers of Distance Education. (Original)
Keywords:
creativity; role; man; teachers; distance educationAbstract
The role of institutionalized man generates great costs to the health of both, man and those who accompany him in the groups where he is inserted. One of these spaces is the educative, especially if it is chess teachers. With the result that, it is the objective to evaluate the application of the reflection group through intervention techniques and resources to favor the instituting capacity of the unhealthy hegemonic instituted man role in chess teachers of the University of Granma that make use of the electronic tablet in their classes. In that sense, the methodology possesses a qualitative research style, and the philosophical methods: dialectical, hermeneutic and phenomenological to elucidate, understand the object of investigation. Consequently, the results show pretensions of change, and awareness of the contradictions that started from the criticism of everyday life, the traditional rooting in subjectivity, which limit the full and healthy exercise of the role of man from the teaching function in the use of the electronic tablet. The specialists legalized the importance and topicality of the topic that was intervened. They encouraged to make the evaluation of each of the group work sessions from the indicators of the inverted cone theory of Pichón Rivière and to generalize the intervention proposal with teachers from other sports. The evaluation evidenced the necessity to generalize and improve the intervention proposal according to each reflection group and the specific situation of the sport physical activity in question.
Downloads
References
Contreras, D. (2016). El imaginario Social de la creatividad: Alcances y limitaciones para la Educación a Distancia. Recuperado de http://recursos.portaleducoas.org/sites/default/ files/VE16.737.pdf
Contreras, D. (2017). La creatividad grupal como favorecedora de mejores desempeños en la Educación a Distancia postgraduada. Recuperado de http://recursos.portaleducoas. org/sites/default/files/5043.pdf
Cucco, M. (2006). ProCC: Una propuesta de intervención sobre los malestares de la vida cotidiana. Del Desatino Social a la Precariedad Narcisista. Bs. As: Atuel.
Del Pino, J. L. (2013). La problemática silenciada del hombre en el contexto escolar cubano. Una reflexión desde los aportes de la Metodología de los Procesos Correctores Comunitarios (ProCC). En Jornadas 2013/ Cuestiones de género: Los aportes ProCC. Recuperado de: http://www.procc.org/pdf/La_problematica_silenciadada_del_hombre_contexto_escolar_cubano.Pino.2013.pdf
Fariñas, L. (2018). Hacer de la maternidad y la paternidad un ejercicio crítico. En periódico Granma. 28 de febrero del 2018. Recuperado de: http://www.granma.cu/cuba/2018-02-28/hacer-de-la-maternidad-y-la-paternidad-un-ejercicio-critico-28-02-2018-19-02-10
García, A. D. y Fernández, J. (2013). Creatividad y ajedrez. Recuperado de: http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoescuela/tamadaba/files/2014/07/creatividadYajedrez.pdf
Guilera, L. (2011). Anatomía de la creatividad. FUNDIT - Escola Superior de Disseny ESDi. Recuperado de: http://www.esdi.es/content/pdf/anatomia-de-la-creatividad.pdf
Jerez, P.; Bravo, S.; Moyano, A. C. y Muñoz, A. (s. a.). Creatividad: género, orientación sexual y androginia. Recuperado de: https://www.ugr.es/~setchift/docs/alumnos/ jerez,bravo,moyano,munoz_creatividad_genero.pdf
Martínez, R. (2009). Hombres y mujeres: un análisis desde la teoría de la polaridad. Recuperado de: https://gestaltnet.net/sites/default/files/Polaridad%20Masculino-femenino.pdf
Maure, G. (s. a.). Los errores psicológicos en el ajedrez. El rival interior, en cuadernos de Psicología del Deporte, 78. Recuperado de: http://elrivalinterior.com/actitud/ Ajedrez/A78.Errores.en.Ajedrez.elRivalinterior.pdf
Lupion, P. y Rama, C. (2010). La Educación Superior a Distancia en América Latina y el Caribe. Realidades y tendencias. Editora Unisul. Recuperado de: http://virtualeduca.org/ documentos/observatorio/oevalc_2010_(tendencias).pdf
Turpo. O. (2013). Perspectiva de la convergencia pedagógica y tecnológica en la modalidad blended learning. Revista de Educación a Distancia, 39. Recuperado de: http://www.um.es/ead/red/39/turpo.pdf
Velasco, P. (2016). Hombres maltratados: una realidad incómoda, oculta y silenciada. Recuperado de: http://criminal-mente.es/2016/09/20/hombres-maltratados-una-realidad-incomoda-oculta-y-silenciada/
Waisblat, A. y Sáenz, A. (2013). La construcción sociohistórica de los roles masculino y femenino. Patriarcado, capitalismo y desigualdades instaladas. En Revista Sexología y Sociedad. 19, 2. Recuperado de: http://aragonsolidario.org/wp-content/uploads/2017/05/ Construccion_sociohistorica_roles-masculino_femenino.pdf
Waisblat, A. (2018). Masculinidad hegemónica, otra cara de la violencia de género. En Sitio WEB Rebelión. Recuperado de: http://www.rebelion.org/noticia.php?id=236608