The pedagogical vocational reaffirmation.A necessity in the students of the Early Childhood Educator specialty at the Rubén Bravo Álvarez Pedagogical School. (Original)

Authors

  • María Elena Hernández Rodríguez Escuela Pedagógica Rubén Bravo Álvarez de Granma

Keywords:

pedagogical vocational renewal; vocational formation; occupational guidance; motivation

Abstract

The work concern about the pedagogical vocational renewal and responds to the need to form first childhood educators, well motivated and identified with their specialty and in correspondence with the graduate profile demands. Its accomplish an approach to some aspects in the methodological theoretic that must control the professors, students and the family connected with the pedagogical vocational renewal and there are a few educative actions to lead the process in the Ruben Bravo Alvarez Pedagogical School from Granma, Bayamo, starting to determine which are the strongholds, weakness and potencies that have executives and professors of this institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • María Elena Hernández Rodríguez, Escuela Pedagógica Rubén Bravo Álvarez de Granma

    Prof. Auxiliar

References

Cabezas Guzmán, A. (2010). Estrategia pedagógica para la orientación profesional hacia las especialidades de la Educación técnica y profesional. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, UCP. ¨Frank País García¨. Santiago de Cuba.
Castellano y Manzano Guzmán. (2013). ABC del proceso de formación vocacional y orientación profesional pedagógica. Ministerio de Educación, Dirección de Formación del Personal Pedagógico, La Habana.
Del Pino Calderón, J. L. (1998). La orientación profesional en los inicios de la formación superior -pedagógica: una perspectiva desde el enfoque problematizador, La Habana.
De Armas, N. (2010). Importancia de la formación vocacional y la orientación profesional en la autodeterminación de la profesión de los estudiantes. Revista Educación, 34 (1), pp. 83-100.
Fundora Simón, R. A. (2004). Estrategia de formación vocacional pedagógica hacia las ciencias sociales en los IPVCP. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana.
García, J. (2013). Enfoque Histórico Cultural de la Formación Profesional de la personalidad: Material docente. Universidad de Ciencias Pedagógicas José Martí Pérez, Camagüey, Cuba.
González Maura, V. (1999). La orientación profesional como estrategia educativa para el desarrollo de intereses profesionales y del valor responsabilidad en la formación profesional del estudiante universitario: Informe final de investigación. Ciudad de la Habana, Cuba: CEPES.
Matos Columbié, Z. d. (2003). La orientación profesional-vocacional. Un modelo pedagógico para su desarrollo en el preuniversitario del territorio guantanamero. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Instituto Superior Pedagógico, Guantánamo.
Moreno Aguilera, J. C. (2014). La orientación profesional de los estudiantes de Técnico Medio en Agronomía .Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Ciencias Pedagógicas. ¨Blas Roca Calderío¨, Granma. Cuba.
Noguera Matos, J. L. (2013). La motivación profesional pedagógica en estudiantes de las escuelas de instructores de arte. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío de Granma, Matemática-Física, Manzanillo.
Rodríguez Benítez, A. (2016). La orientación profesoral pedagógica hacia la licenciatura en Educación Matemática Física en el Preuniversitario. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granma Facultad de Ciencias Informáticas, Naturales y Exactas Manzanillo, Granma.
Tamayo Aristigüí, N. (2019). Gestión formativo de la reafirmación profesional en estudiantes de la Licenciatura en Educación .Pedagogía Psicología .Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granma, Cuba
Mc Pherson, S.M, Del Pino, J.L y otros. La formación vocacional y la orientación profesional. Seminario Nacional de preparación del curso escolar 2009-2010. Ministerio de Educación. La Habana, 2009.
Ministerio de Educación: Normativas e indicaciones metodológicas y de organización para el desarrollo del trabajo en las Escuelas Pedagógicas, Volumen II. La Habana, Ed. Pueblo y Educación, 2016.
Rico Montero, P. (2007). Desafíos para la profesionalización del nuevo rol docente universitario. Ensaio, 15 (56), pp.341-350.

Published

2020-05-29

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The pedagogical vocational reaffirmation.A necessity in the students of the Early Childhood Educator specialty at the Rubén Bravo Álvarez Pedagogical School. (Original). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 739-748. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1642