Use of TIC as support tools to improve the educational learning of the students. (Original)
Keywords:
communication technology; learning; economic and social development; scientific innovationAbstract
A dynamic and innovative world, increasingly competitive, faces the challenges that currently arise and when talking about Information and Communication Technologies (ICT), it is to enter an amazing creation allowing the professional and formative impulse in the last years. With the correct use of technological equipment the teacher and the students will have an interaction inside and outside the classroom. In this research, the main objective is to develop an educational teaching process with the active participation of students, analyzing and promoting the use of ICT as a support tool in the classroom. A survey was applied to members of a public institution of higher level ITS Manuel Galecio' of the Canton Alausí, province of Chimborazo-Ecuador, the applied technique for its analysis was mixed, carried out in a qualitative and quantitative way, thus achieving optimal and effective strategies, being essential and indispensable the training for teachers, the implementation of digital whiteboards and the creation of an academic wifi zone, thus causing a quality impact on the teaching - learning process. All this leads to the improvement of the education system with the appropriate and timely use of ICT.
Downloads
References
Catalina M. A. & Gallego G. D. J.(2006). Nuevas Tecnologías Aplicadas ala Educación. En J. C. Almenara, Nuevas Tecnologías Aplicadas A La Educación (pág. 28). Sevilla: McGrawHill.
Evgueni, K., & Patru, M. (2004). Las tecnologías de la información y la comunicación en la formación docente. Montevideo Uruguay : Trice.
Rincón, N., R., & Riveros V. (enero-abril, 2013). Lineamientos teóricos del usode las tecnologías de la informacióny comunicación en la enseñanza-aprendizajede la geografía. Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal, 108.
Cuevas, V. R. E. (2016). Grupos de trabajo administrados por redes sociales como apoyo a la práctica docente. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo.
Carneiro, R., Toscano J. C., &Díaz T. (2009). Los Desafíos de las TIC en el cambio educativo . OEI Fundación Santillana .
Carneiro, R., Toscano J. C., & Díaz T. (2015). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Madrid, España: OIE.
Romaní, & Cobo J. C. (2009). El concepto de tecnologías de la información. Benchmarking sobre las definiciones de las TIC en la sociedad del conocimiento. ZER - Revista de Estudios de Comunicación, 298.
Sans, A. G. (2009). Las redes sociales como herramientas para el aprendizaje colaborativo: una experiencia con Facebook. Revista RE - Presentaciones, 48-63.
Diaz, T. J., Gómez A. & Ignacio J. (2009).desarrollo profesional docente ante los nuevos retos de las tecnologías. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 31-47.