Innovative didactic strategies for the teaching of the Basic Accounting to the students of the Technological Superior Institute Bolívar. (Original)
Keywords:
learning; didactic; teaching; strategies; innovation; technologyAbstract
At present, people live in a technological society, which has revolutionized the ways of educating and that the teacher has a great responsibility in adapting to the new demands of a modern world, so it is pretended through a bibliographic investigation the management of resources and technological means of communication hoping that they will be useful and attractive as innovative tool in the practice of superior education. Thus, the Flipped Classroom model is proposed, which allows the learning be more meaningful, with the use of tools and techniques through interactive videos, which contributes to the collaborative, cooperative work, suitable for the resolution of problems that generates an optimal environment, discovering for themselves situations that contribute to solve conflicts; therefore managing proactive changes, reflective in the educational structure in the teaching process of the accounting and this way to contribute to the fulfillment of its mission, in function of improving the quality in the academic training that favors the taking of high-level decisions within the organization of the countable context.
Downloads
References
Cassiani, D. (2016). Metodologías utilizadas en la enseñanza de contabilidad internacional: una propuesta. Revista interamericana de educación, pedagogía y estudios culturales, (9), 107-122.
Contaone. (2017). Simulador técnica de la partida doble. Contabilidad Básica.Recuperado de https://www.contaone.com/simulador-tecnica-de-la-partida-doble-2/
Corominas, F. (2014). Bases educativas eficaces y metodologías de éxito para los padres de la sociedad actual.Madrid : Educar hoy.
Déborah, M.,Calvillo, A., & Tourón, J. (2017). The Flipped Learning: Guía "gamificada" para novatos y no tan novatos.Madrid, España:UNIR editorial
Gandía, J., & Montagud, M. (2011). Innovación docente y resultados del aprendizaje:un estudio empírico en la enseñanza de la contabilidad costes. Spanish Journal of Finance and Accounting / Revista Española de Financiación y Contabilidad, 677-698.
García, M. (2014). Enseñanza de la contabilidad como disciplina académica: concepciones de ciencias del profesorado y pensamiento crítico. Scielo, (10), 164 - 174.
González, J. (2018). Uso de las tecnologías en la educación. El auto-aprendizaje para docentes de e-learning. México, D.F: UNID.
González, M. (2018). El universo pedagógico de Célestin Freinet. ResearchGate, 9.
Gutiérrez, M. (2018). Estilos de Aprendizaje, Estrategias para enseñar. Revista Dialnet, 83-94.
Gutierrez, J. (2016). Técnicas de investigación social. Madrid, España:: UNED.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014), Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill
LOES. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior (Vol. I). Quito, Ecuador: Registro Oficial Suplemento 298.
Magro, C. (2018). Aprender a movilizar conocimientos, destrezas, actitudes y valores. Co. Labora. Red, 1-5
Martínez, R., Leite, C., & Monteiro, A. (2016). TIC y formación inicial de maestros: oportunidades y problemas desde la perspectiva de estudiantes. Redalyc, (7), 69-92.
Montilla, A. (2016). Consideraciones sobre las estrategias de enseñanza más efectivas en la contabilidad. Negotium, II, 23-57.
Prieto, M. (2017). Flipped learning: Aplicar el Modelo de Aprendizaje Inverso. Madrid: Narcea
Tua Pereda, J. (2013). La docencia de la contabilidad. Revista Profesional y Empresarial (D&G) de Errepar, 43-128.
Yero, N. (2016). Formación pedagógica y estrategias de enseñanza en las materias contables del nivel universitario. (Tesis Maestría en Educación), Universidad de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de URL http://bibliotecadigital.econ.uba.ar/download/tpos/1502-1106_YeroNM.pdf